Sověti stavěli svůj vlastní raketoplán. Projekt měl ale jednu obrovskou trhlinu
V rámci kosmického závodu mezi USA a Sovětským svazem zahájili Sověti v osmdesátých letech projekt svého vlastního raketoplánu. Sovětská odpověď na úspěšný americký vesmírný program znovupoužitelného stroje pro lety do vesmíru dostala název Buran.
Během konečné fáze projektu se však ukázalo, že si Sověti vzali až příliš velké sousto, protože astronomické náklady málem přivedly chatrnou sovětskou ekonomiku k bankrotu. Projekt stál totiž přibližně tolik, co by stála výstavba desetimilionového města.
Raketoplán Buran poprvé vzlétl 15. listopadu 1988 poté, co byl dopraven do vesmíru nosnou raketou Energia. Během zkušebního letu dokončil dva oblety kolem Země, a poté se vrátil na místo startu.
Celý let probíhal v plně automatickém stroji bez přítomnosti jediné osoby na palubě. Jednalo se o první takový let v orbitální kosmické lodi. Přes velice úspěšný testovací let to však bylo naposledy, kdy se Buran odlepil od Země.
V 70. letech Američané věřili, že s opakovaně použitelnými vesmírnými prostředky budou schopni lety zlevnit, a také je podnikat mnohem častěji. Tato domněnka se však ukázala jako mylná. Každý opakovaný let raketoplánu stál více než 1,5 miliardy dolarů, což vedlo k tomu, že program Space Shuttle byl v roce 2011 ukončen.
Ještě v 80. letech byl však raketoplán považován za průlomovou technologii v průzkumu vesmíru a Sověti tak začali navrhovat svůj vlastní stroj. Buran uskutečnil svůj první legendární let sedm let po zahájení prvního amerického raketoplánu Columbia v roce 1981.
Sovětský Buran byl navržen později a zohledňoval některé chyby amerického protějšku. Na oběžné dráze tak mohl zůstat téměř dvakrát déle, tedy celých 30 dní, a mohl na oběžnou dráhu dopravit až 30 tun nákladu.
Přes velice pokročilou technologii se projekt ukázal jako extrémně finančně náročný. Celkově projekt Energia-Buran vyšel na 16 miliard rublů, což byly v té době peníze, které mohly být použity na výstavbu obrovského města od základů.
Později si Sověti ještě pohrávali s myšlenkou využít Buran jako kosmický bombardér, ale i z tohoto záměru nakonec sešlo díky uvolnění do té doby problematických americko-sovětských vztahů.
Projekt byl oficiálně ukončen v roce 1990, přičemž do té doby bylo vyrobeno celkem pět raketoplánů Buran. Dochovaly se pouze dva, které jsou dnes zakonzervovány v Rusku a Kazachstánu. Dále čtěte: Nejhorší katastrofa v dějinách lodní dopravy nebyl Titanic. Nejvíce lidí zahynulo na této lodi.