Elektrický automobil neboli elektromobil
Elektromotor
Elektromobily jsou poháněny elektromotorem, který je napájen energií z baterií. Jejich dojezdová vzdálenost se pohybuje mezi 100–300 kilometry. Právě výdrž baterií a nutnost jejich častého dobíjení je jednou z hlavních překážek zavádění automobilů na elektřinu do běžného života.
Mezi další překážky, s nimiž elektrické automobily bojují, patří nedostatečně rozvinutá infrastruktura dobíjecích stanic a cena baterií. Navýšení dojezdové vzdálenosti a vyvinutí výkonnějších baterií budou hlavními předpoklady úspěšného rozšíření elektromobilů mezi běžné uživatele.
Účinnost baterií elektromobilu
Baterie je nejdůležitější součástí elektromobilu. V minulosti byla baterie elektromobilu nejdražší součástí vozu a navíc se vyznačovala krátkou životností. Technologický vývoj ale neustále zlepšuje účinnost i výdrž baterií elektromobilů. Prodloužení životnosti lithiových baterií umožnila především elektronika BMS (Battery Management System).
Výhodou baterií elektromobilů je jejich vysoká účinnost – energii dokážou převést na pohyb s 90% účinností (v případě asynchronního motoru). Běžná účinnost spalovacích motorů se pohybuje kolem 30–40 %. Celková účinnost pohonu elektromobilu závisí pochopitelně také na účinnosti výroby elektřiny z primárního zdroje a energetické účinnosti použitých akumulátorů nebo palivových článků (dle použité technologie NiMH, Li-ion nebo Li-pol se pohybuje kolem 50–80 %).
Využití energie lze ale u elektrického automobilu zvyšovat tzv. rekuperací brzdné energie, kdy je kinetická energie vznikající při brzdění generátorem přeměňována na elektřinu, která dobíjí baterii elektromobilu.
Elektromobily a spotřeba elektřiny
Klíčovým ukazatele každého automobilu je jeho spotřeba a náklady na provoz. V současné době jsou podle odborníků celkové náklady na provoz elektromobilů srovnatelné s běžnými automobily. Elektromobil je však méně náročný na spotřebu.
Výhody
- Převádění energie na pohyb s účinností až 90 % (v případě asynchronního motoru) oproti 30–40% účinnosti spalovacího motoru. Celková účinnost pohonu závisí na účinnosti výroby elektřiny pro pohon z primárního zdroje a energetické účinnosti použitých akumulátorů či palivových článků (ta se pohybuje kolem 50–80 % podle použité technologie – olovo, NiMH, Li-ion, Li-pol).
- Na rozdíl od běžného automobilu lze zvyšovat využití energie tzv. rekuperací, v praktickém provozu až o přibližně 25 % – to je možné zvláště v městském provozu nebo členitém terénu.
- Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny a i se započítáním výroby elektrické energie ze "špinavějších" zdrojů (např. hnědé uhlí) je jejich bilance vlivu na životní prostředí obvykle lepší než u automobilů se spalovacími motory.
- Bezúdržbový provoz trakčního systému, pokud je vozidlo vybavené BMS (Battery Management System) a tepelnou ochranou trakční akumulátorové baterie.
- Elektromobily nezatěžují okolí hlukem, což je výhodou zvláště v místech s vysokou zalidněností a hustým provozem, kde se nyní musí kvůli hlukové zátěži přijímat nákladná opatření, např. stavba protihlukových stěn a valů, snižování rychlosti (Praha – magistrála, Jižní spojka apod.)
Nevýhody
- vyšší pořizovací náklady
- pravděpodobně výraznější pokles ceny při odprodeji (než u konvenčních automobilů)
- malá dojezdová vzdálenost
- řídká síť nabíjecích stanic