Jak se zachovat, když je náledí a dostanete smyk!
Sníh, led i mokro, s tím vším se teď v zimním období potýkají řidiči na silnicích. Málokterý z nich ale ve skutečnosti ví, jak správně takovou jízdu zvládnout a jak se dostat z problému, kterým je třeba smyk.
Milionkrát omleté pravidlo, které mluví o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem, stále platí. Vozidla vybavená ABS mají výhodu v tom, že se jim při prudkém brzdění nezablokují kola, bez ABS je nutné brzdit přerušovaně. Ale na sněhu je potřeba s brzdovým pedálem zacházet opatrně i pokud má vaše auto ABS.
I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.
U automobilů s předním pohonem se automobil valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno.
U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava).
Tyto zásady platí jak na suché, tak na mokré či zasněžené silnici. Na sněhu či náledí je přilnavost mnohem menší a zvládnout smyk v této situaci může být problém i pro profesionálního jezdce rallye.