Fotoaparát budoucí observatoře Vera C. Rubin pořídil přelomové fotografie a vytvořil tak nový světový rekord

17. září 2020 08:12 / Mirka Malá
3200megapixelový fotoaparát bude zkoumat vesmír  Jacqueline Orrell/SLAC National Accelerator Laboratory
Fotoaparát pro budoucí observatoř Vera C. Rubin pořídil první testovací fotografie a vytvořil nový světový rekord v největším snímku.

Nový digitální fotoaparát Vera C. Rubin o velikosti SUV pořídil během nedávných testů v laboratoři SLAC National Accelerator Laboratory v Kalifornii 3200megapixelové snímky.

Fotografie jsou největšími jednorázovými snímky, jaké kdy byly pořízeny, uvedli představitelé SLAC. Jsou tak velké, že zobrazení pouze jednoho z nich v plné velikosti by vyžadovalo 378 televizorů 4K s vysokým rozlišením. Rozlišení je dokonce tak dokonalé, že golfový míček by byl viditelný ze vzdálenosti 40 kilometrů.

Výsledkem prvních fotografií byla brokolice

První obrázky však neukazují golfové míčky. Tým SLAC se zaměřil na blízké objekty včetně brokolice Romanesco, která má složitě strukturovaný povrch.

"Pořízení těchto snímků je velkým úspěchem,“ uvedl ve svém prohlášení vědec SLAC Aaron Roodman. "Díky přísným specifikacím jsme skutečně posunuli hranice toho, co je možné, abychom využili každý čtvereční milimetr ohniskové roviny a maximalizovali vše, co s ní můžeme dělat.“

Stejně jako obrazový snímač ve fotoaparátu pro mobilní telefony i ohnisková rovina kamery LSST převádí světlo vyzařované nebo odražené objektem na elektrické signály, které generují digitální fotografii. Ale zobrazovací jádro kamery LSST je mnohem větší, složitější a schopnější než jakýkoliv produkt spotřební elektroniky.

Nově testovaná ohnisková rovina je více než 0,6 metru široká a obsahuje 189 samostatných senzorů nebo zařízení s vazbou na náboj (CCD). CCD a související elektronika jsou umístěny v 21 samostatných "raftech“, podjednotkách, které jsou vysoké přes půl metru a váží asi 9 kilogramů. A tomu odpovídá i cena okolo 3 milionů dolarů za kus.

Fotoaparát čeká dlouhá studie vesmíru

Fotoaparát by měl být připraven na finální testování do poloviny příštího roku. Poté bude dopraven do chilských And, kde se staví observatoř Vera C. Rubin.

Hvězdárna, dříve známá jako Large Synoptic Survey Telescope, využije své zrcadlo o rozměrech 8,6 m a nový fotoaparát k provedení významné desetileté studie vesmíru - Legacy Survey of Space and Time, po které je fotoaparát také pojmenován. Fotoaparát každých pár nocí vygeneruje panorama jižní oblohy a nashromáždí astronomický poklad, který bude obsahovat snímky asi 20 miliard různých galaxií.

"Tato data zlepší naše znalosti o tom, jak se galaxie v průběhu času vyvíjely, a umožní nám testovat naše modely temné hmoty a temné energie hlouběji a přesněji než kdy dříve,“ vysvětlil Steven Ritz, vědecký pracovník LSST Camera na Kalifornské univerzitě. "Hvězdárna bude skvělým zařízením pro širokou škálu věd od podrobných studií naší sluneční soustavy až po studium vzdálených objektů,“ řekl Ritz. Dále čtěte: Vědci vyvíjejí novou technologii. Antisolární panely by jednoho dne mohly produkovat energii i v noci.