Japonské létající auto má za sebou úspěšný pilotovaný let

 Letectví 
01. září 2020 07:02 / Mirka Malá
  0
📷
3 fotografie v galerii
Létající auto má za sebou úspěšný, ale krátký let SkyDrive/CARTIVATOR
Japonská společnost SkyDrive Inc. je další firmou, která provedla úspěšný, i když skromný testovací let s jednou osobou na palubě létajícího auta.

V testu se stroj, který vypadá jako krásný velký motocykl s vrtulemi, vznesl asi dva metry nad zem a vznášel se nad bezpečnostními sítěmi po dobu čtyř minut.

Bezpečnost je problém

Tomohiro Fukuzawa, který stojí v čele úsilí SkyDrive, uvedl, že doufá, že se z létajícího automobilu stane skutečný produkt do roku 2023, ale připustil, že jsou problémy s jeho bezpečností.

O tom zřejmě svědčí i fakt, že se létající auto během testu odvážilo jen do dvoumetrové výšky, a ještě ho při tom jistily bezpečnostní sítě. A to znamená, že stroj má daleko ke stavu, kdy by mohl být uveden do reálného provozu.

"Z více než 100 projektů létajících aut na světě uspěla v letu s osobou na palubě jen hrstka," řekl Fukuzawa agentuře Associated Press. "Je jasné, že lidé budou chtít jezdit a létat bezpečně."

Japonský stroj zatím může létat pouhých pět až deset minut, ale pokud se to inženýrům podaří prodloužit alespoň na půl hodinu, bude mít větší potenciál. A to i k exportu do mnoha asijských států.

Létající auto s autopilotem

Letadla a vrtulníky eVTOL, tedy elektrické stroje s vertikálním vzletem a přistáním, nabízí přinejmenším poměrně rychlé osobní cestování z bodu A do bodu B, které by bylo možné létat bez pilota, tedy automaticky.

Jenomže velikost baterií, řízení letového provozu a další problémy s infrastrukturou patří mezi mnoho potenciálních výzev při jejich komercializaci. Navíc nesmí být stroje drahé a musí vydržet létat po nějakou rozumnou dobu.

Projekt SkyDrive začal jako dobrovolný projekt s názvem Cartivator v roce 2012, a to za pomoci financování od automobilky Toyota Motor Corp. a elektronické společnosti Panasonic Corp. To vše navíc podporuje japonská vláda, která by ráda v řádu několika let pomocí těchto strojů posílila obchodní služby a propojila odlehlé oblasti.

Japonsko ale není jediné, kdo létající auto vyvíjí. Snaží se o to i firmy Lilium z Německa, Joby Aviation v Kalifornii a Wisk, společný podnik Boeing Co. a Kitty Hawk Corp. Zdá se ale, že vývoj těchto strojů jde pomalu a potýká se se všemi možnými problémy. Dále čtěte: Motory Rolls-Royce budou pohánět nejrychlejší osobní letadlo na světě.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Celulitida trápí ženy bez ohledu na věk i postavu. Tělu je potřeba dodávat živiny, které jsou účinné...

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum