Japonské létající auto má za sebou úspěšný pilotovaný let

 Letectví 
01. září 2020 07:02 / Mirka Malá
  0
📷
3 fotografie v galerii
Létající auto má za sebou úspěšný, ale krátký let SkyDrive/CARTIVATOR
Japonská společnost SkyDrive Inc. je další firmou, která provedla úspěšný, i když skromný testovací let s jednou osobou na palubě létajícího auta.

V testu se stroj, který vypadá jako krásný velký motocykl s vrtulemi, vznesl asi dva metry nad zem a vznášel se nad bezpečnostními sítěmi po dobu čtyř minut.

Bezpečnost je problém

Tomohiro Fukuzawa, který stojí v čele úsilí SkyDrive, uvedl, že doufá, že se z létajícího automobilu stane skutečný produkt do roku 2023, ale připustil, že jsou problémy s jeho bezpečností.

O tom zřejmě svědčí i fakt, že se létající auto během testu odvážilo jen do dvoumetrové výšky, a ještě ho při tom jistily bezpečnostní sítě. A to znamená, že stroj má daleko ke stavu, kdy by mohl být uveden do reálného provozu.

"Z více než 100 projektů létajících aut na světě uspěla v letu s osobou na palubě jen hrstka," řekl Fukuzawa agentuře Associated Press. "Je jasné, že lidé budou chtít jezdit a létat bezpečně."

Japonský stroj zatím může létat pouhých pět až deset minut, ale pokud se to inženýrům podaří prodloužit alespoň na půl hodinu, bude mít větší potenciál. A to i k exportu do mnoha asijských států.

Létající auto s autopilotem

Letadla a vrtulníky eVTOL, tedy elektrické stroje s vertikálním vzletem a přistáním, nabízí přinejmenším poměrně rychlé osobní cestování z bodu A do bodu B, které by bylo možné létat bez pilota, tedy automaticky.

Jenomže velikost baterií, řízení letového provozu a další problémy s infrastrukturou patří mezi mnoho potenciálních výzev při jejich komercializaci. Navíc nesmí být stroje drahé a musí vydržet létat po nějakou rozumnou dobu.

Projekt SkyDrive začal jako dobrovolný projekt s názvem Cartivator v roce 2012, a to za pomoci financování od automobilky Toyota Motor Corp. a elektronické společnosti Panasonic Corp. To vše navíc podporuje japonská vláda, která by ráda v řádu několika let pomocí těchto strojů posílila obchodní služby a propojila odlehlé oblasti.

Japonsko ale není jediné, kdo létající auto vyvíjí. Snaží se o to i firmy Lilium z Německa, Joby Aviation v Kalifornii a Wisk, společný podnik Boeing Co. a Kitty Hawk Corp. Zdá se ale, že vývoj těchto strojů jde pomalu a potýká se se všemi možnými problémy. Dále čtěte: Motory Rolls-Royce budou pohánět nejrychlejší osobní letadlo na světě.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Cameron Diaz je po osmi letech bez Hollywoodu zpátky. Vrátí se do pokračování slavné komedie Prázdniny

Styl

ADHD je diagnostikováno častěji chlapcům. Dívky jej totiž umí lépe ukrýt

Tech

Čína uprostřed občanských nepokojů znovu chrastí zbraněmi. Má nové ponorkové střely, které doletí až...