Některé Boeingy 747 stále běží na prastarých disketách

 Letectví 
20. srpna 2020 13:08 / Mirka Malá
  0
📷
3 fotografie v galerii
Stroje British Airways stále používají stařičký software Pixabay
Letadla Boeing 747 zamrzla v roce 1995. K aktualizaci svého softwaru používají totiž posloupnosti osmi disket. Možná to zní strašlivě, ale je to ve skutečnosti chytřejší, než si myslíme.

Týká se to především Boeingů 747, které provozuje British Airways. V jejich kokpitech je 3,5palcová disketová jednotka, která se používá k načtení důležitých navigačních databází.

Na rozdíl od 737 MAX to funguje

A funguje to perfektně, což se nedá říct o problémovém Boeingu 737 MAX, který narazil na problémy se svým softwarem a po dvou nehodách stojí už dlouhé měsíce na zemi.

Stará technologie totiž nemusí být nutně špatná. A to se týká i disket, které Boeingy 747 používají. Například banky a finanční organizace, které provádějí transakce, stále denně odesílají analogové zálohy. Nebo americký program jaderných zbraní byl převeden z 8 palcových disket teprve v roce 2019.

Legenda 747 létá od sedmdesátých let

První stroj 747 uskutečnil svůj první let 9. února 1969, přičemž první komerční osobní let se uskutečnil 22. ledna 1970 na trase New York – Londýn.

Lásku pilotů k letadlu 747 doplňují miliony cestujících, kteří nastoupili do některého z 1 540 letadel, která byla od sedmdesátých let vyrobena. "Ať už to bylo proto, že se jednalo o nové letadlo, nebo se báli, všichni cestující pili jako blázni," vzpomíná Jay Amen, ředitel letů Pam Am.

Od velkorysých ekonomických míst až po bar a salonek v horním patře byl Boeing 747 symbolem létajícího luxusu.

Tyto stroje sice pomalu dosluhují, ale do důchodu mohou jít i se svými disketami jako jedna velká letecká legenda. Během dlouhých desetiletí bylo vyrobeno osm různých komerčních variant, včetně stále vyráběné nákladní verze 747-8F.

Jumbo také nadále slouží jako stroj s označením VC-25, známý jako Air Force One, a jako americké národní vzdušné operační středisko s označením E-4B. I Čína, Indie, Japonsko, Jižní Korea a Saúdská Arábie používají pro přepravu svých představitelů Boeingy 747.

Disketová kariéra těchto strojů zaznamenala i takové milníky, mezi něž patří například přeprava amerických raketoplánů, role vzušných tankerů i přeprava heavymetalové legendy Iron Maiden během světového turné, kdy kapela svoje letadlo označila jako Ed Force One podle svého známého maskota Eda.

A v neposlední řadě nesmíme zapomenout na to, že snad neexistuje žádné jiné letadlo, které by přeletělo přes Pacifik tolikrát, jako legenda jménem Boeing 747. Dále čtěte: Motory Rolls-Royce budou pohánět nejrychlejší osobní letadlo na světě.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Móda a kultura: Jak kulturní rozmanitost ovlivňuje módní trendy?

Styl

Vodu z rýže byste neměli vylévat do odpadu. Důvod vás možná překvapí

Tech

8 mýtů o hybridech, které vám brání vytěžit z tohoto pohonu maximum