Z mezinárodní vesmírné stanice opět uniká vzduch. Posádka musí vše pečlivě sledovat

23. srpna 2020 14:01 / Mirka Malá
ISS má znovu potíže Pixabay
Mezinárodní vesmírná stanice ISS na oběžné dráze Země ve výšce stovek kilometrů není dokonale vzduchotěsná. Z kabiny se každý den ztrácí vzduch, takže posádka musí pečlivě vše sledovat, aby bylo možné udržovat obyvatelný atmosférický tlak a identifikovat netěsnosti.

Už loni ale míra ztráty vzduchu na stanici vzrostla nad úroveň, která je na stanici běžná, a nyní se to stalo znovu.

Únik vzduchu je vážnější než loni

Řízení mise si v září roku 2019 nejprve všimlo něčeho děsivého, ale nakonec zvýšení úniku vzduchu bylo mírné na to, aby posádka musela mít vážné obavy. Nyní se únik vzduchu oproti loňsku zvýšil a je potřeba situaci řešit.

Současná posádka ISS sice není nijak ohrožena, ale velitel astronautů NASA Chris Cassidy a kosmonauti Roscosmos Ivan Vagner a Anatolij Ivanišin se budou muset přestěhovat do modulu Zvezda Service Control a hledat zdroj úniku.

"Všechny poklopy vesmírné stanice budou muset být uzavřeny, aby dispečeři mohli pečlivě sledovat tlak vzduchu v každém modulu," napsal Mark Garcia z NASA. To by mělo také kontrolu navést k tomu, který modul vykazuje vyšší než obvyklou míru úniku.

Historie úniku vzduchu na ISS je dlouhá

Problémy s únikem vzduchu má ISS dlouhodobě. Například v roce 2018 musela být posádka rovněž přesunuta do ruského segmentu, moduly vesmírné stanice byly uzavřeny a byl zkontrolován jejich atmosférický tlak.

Tento postup zúžil únik na kosmickou loď Soyuz MS-09, která byla v té době dočasně připojena k modulu Rassvet ISS. Nakonec byla objevena dvoumilimetrová díra, což vedlo ke spekulacím, že byla způsobena výrobní chybou. Přestože Roscosmos své šetření ukončil, nikdy nebylo odhaleno, jak se v lodi díra objevila.

V roce 2004 byla identifikována a opravena dřívější netěsnost pomocí vakuového propojovacího kabelu používaného k vyrovnání tlaku vzduchu přes okno v laboratorním modulu Destiny.

Sledování těchto úniků může být náročné z důvodu normálního kolísání tlaku vzduchu uvnitř vesmírné stanice. Kromě normální rychlosti úniku se tlak také mění v důsledku kolísání teploty, jakož i rutinních provozů stanice, jako jsou kosmické chodníky a přílet a odlet zásobovací kosmické lodi.

Nyní v NASA i na ruské straně očekávají, že zdroj současného vyššího úniku vzduchu z prostor ISS bude nalezen zhruba do týdne. Dále čtěte: NASA poprvé vyzkoušela helikoptéru, která má prozkoumat Mars.