Auta zatěžují životní prostředí, když slouží i když už doslouží. Má to ale řešení
Ano, automobily opravdu životní prostředí zatěžují, a to nejen emisemi, které vyprodukují po dobu jejich provozu, ale také poté, co dojezdí a chystají se na vrakoviště. A to není všechno! Na výrobu aut se spotřebovávají cenné přírodní zdroje, což má další dopad na životní prostředí.
Máme proto na automobily zanevřít a s nimi i na komfort, který nám přinášejí, možnosti cestování, nakupování, sportování… i obyčejného rozvozu dětí na kroužky? To rozhodně není třeba, je ale důležité mít zodpovědný přístup k nákupu i používání vozu. Vliv aut na životní prostředí sice zcela nevyloučíte, ale můžete ho zásadně snížit.
Největší roli samozřejmě hrají emise CO2. I proto Evropská unie vyvíjí na automobilky tak silný tlak a vydává tak přísné limity a s nimi spojené pokuty za nesplnění. Některé automobilky ovšem našly cestu, jak extrémním nárokům Evropské komise vyhovět. Jedná se například o značky skupiny PSA, zejména pak francouzskou značku Peugeot. Ta se se svými vozy dlouhodobě pohybuje na nejlepší úrovni z hlediska emisí CO2.
Do limitu 95 g CO2, který EU stanovila pro průměrné emise automobilek, se vejdou nejmenší modely Peugeot 108 a 208 s 85 g CO2/km, ale také hatchback nebo kombík 308 s 91 gramy. Dokonce i vlajková loď Peugeot 508 ve verzích fastback i SW je pod limitem. Ani populární SUV od Peugeotu ale nemusíte kvůli emisím zavrhnout. Nejprodávanější vůz značky, malé SUV Peugeot 2008, emituje 96 g, větší 3008 99 g a sedmimístný Peugeot 5008 jen 100 g. Samozřejmě hovoříme zde o určitých verzích, protože platí, že čím větší motor a bohatší výbava, tím víc emisí vůz vyprodukuje.
Peugeot má ale pro strach uděláno a může bez váhání prodávat i vozy s vyšší úrovní emisí. Počítá se totiž průměr za prodané vozy, a ten stáhnou dolů vozy vybavené elektrickým motorem. V nabídce Peugeotu tak nechybějí plug-in hybridy Peugeot 3008, 508, 508 SW s emisemi kolem 30 g CO2 na kilometr a zcela bezemisní 100% elektromobily Peugeot e-208 a e-2008.
Snížit dopad vozů na životní prostředí po dobu provozu tedy lze. Jak ale bojovat proti dalším újmám, které automobily přinášejí? Jak snížit využívání cenných přírodních zdrojů pro výrobu a zajistit optimální recyklaci po ukončení životnosti? I tyto otázky se Peugeot snaží řešit.
Peugeot stanovil, že všechny jeho nové vozy musí již od fáze návrhu zahrnovat recyklované materiály, jež jsou posuzovány z hlediska vhodnosti pro výrobu a životnosti. Využívá tedy co nejvíc recyklované materiály nebo materiály pocházející z přírodních zdrojů. Možná vás překvapí, kolik recyklovaného „odpadu“ bylo pro výrobu vašeho navoněného, nablýskaného auta použito. Například zmíněné modely Peugeot 208 a 2008 obsahují 30 % recyklovaných a 31 % přírodních materiálů. Jedná se zejména o přírodní konopná vlákna pro zesílení přístrojové desky, recyklovaný polypropylen ve spojlerech a náraznících, recyklovaný polyamid v krytech kol, sacím potrubí a motoru ventilátoru, aj.
Ani vrcholný model řady, luxusní Peugeot 508, se nezdráhá recyklované a přírodní materiály použít. Má jich úctyhodných 31 %. Objevují se u přibližně 80 polymerových dílů. I tento model v hojné míře využívá přírodní konopná vlákna a recyklovaný polypropylen.
Příznivou zprávou, která může také ulevit vašemu ekologickému svědomí, je to, že v průměru 95 % veškerých materiálů, které Peugeot používá na výrobu svých vozů lze po skončení životnosti vozu recyklovat. Samostatnou kapitolou jsou dosloužilé baterie z elektromobilů. I s těmi si ovšem Peugeot dokáže díky smluvním partnerům poradit. Míru recyklace baterií, kterou nařizuje legislativa (50 %), už teď Peugeot překročil a dosáhl na 68 %.
Je zřejmé, že dopad průmyslového odvětví na životní prostředí, Peugeot zodpovědně řeší. To se promítá do konkrétních úspěchů, protože vozy Peugeot dnes dosahují rekordní úrovně využívání přírodních a recyklovaných materiálů.