Jeden z nejstarších typů letadel zůstane ve vzduchu. Slavný špionážní letoun U-2 se ujme nové mise
U-2 se začal vyrábět v 50. letech 20. století jako průzkumný letoun, který mohl létat ve výšce nad 21 kilometrů, což je výška, o níž se předpokládalo, že udrží letoun v bezpečí před sovětskými raketami typu země-vzduch.
A je to právě schopnost létat ve vysokých výškách, co udrží U-2 ve vzduchu. Stačí jen pár úprav a 65 let stará letadla se mohou stát důležitou součástí v ambiciózní vojenské síti s názvem Advanced Battle Management System, která spojuje zbraně a komunikační systémy ve vesmíru, na moři, pod vodou, ve vzduchu a na souši.
Čím je U-2 výjimečný, že ani jeho věk nevadí?
I přes svůj věk zůstává U-2 nesmírně schopným průzkumným a pozorovacím letounem. Letadlo, které armáda provozuje od roku 1956, bylo navrženo tehdejším hlavním inženýrem Lockheedu Kellym Johnsonem.
Kombinace letových schopností ve výškách a dlouhý dolet stále přesahují možnosti nejmodernějších taktických a průzkumných letadel, což z něj činí efektivního sběrače zpravodajských informací a datový uzel, tedy vysokokapacitní kanál pro předávání informací všemi směry.
Modely U-2S, které letectvo v současné době provozuje, byly vyrobeny na konci 80. let. Podle Irene Helley, současné programové ředitelky Lockheed Martin, tyto letouny mají stále asi 80 procent životnosti a jsou tedy naprosto ideální pro modernizování.
Modernizace bude snadná
Díky tomu, jak je tento legendární letoun postaven, bude jeho modernizace snadná a také levná. Už tak je U-2 docela hospodárný, nejdůležitější ovšem je, že je postaven modulárně, což znamená, že zastaralou elektroniku prostě jen stačí vyměnit za moderní. Ta je ale menší a vyžaduje méně energie, což z U-2 učiní ještě výkonnější letadlo.
Už v uplynulých letech U-2 dostal nové optické a tepelné kamery, radarové systémy, přístroje pro odběr vzorků vzduchu, vysokofrekvenční senzory, software pro sběr dat a komunikační systémy. Vše se dá vyměnit v řádu několika týdnů.
Letadla U-2 během dvou let dostanou nové počítače a displeje kokpitu a rovněž nový počítačový procesor s větším výkonem i zabezpečením.
V další fázi přijdou na řadu komunikační a elektronické systémy. To U-2 umožní předávat data různým komunikačním a zbraňovým systémům přímo za letu. Výměna dat mezi těmito systémy z této legendy udělá nejmodernějšího létajícího špiona všech dob. Dále čtěte: Bombardér B-1 letěl z Jižní Dakoty do Japonska a zpět. Vše zvládl za třicet hodin.