Konvertoplány nebo-li tiltrotory začaly sloužit v americkém námořnictvu

Nové stroje uvezou i motory nových stíhaček
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Letectví 
18. července 2020 15:43 / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist
  47   1
První konvertoplán Osprey se nově připojil ke flotile strojů amerického námořnictva. Stroj Osprey CMV-22B nahrazuje starší nákladní letadlo C-2 Greyhound v roli přepravce materiálu i personálu.

Tyto stroje obvykle dopravují jídlo, poštu, střelivo, náhradní díly na a z lodí na moři. Fungují také jako soukromá letecká společnost námořnictva a dopravují lidi na loď a z lodi. CMV-22B nahrazuje stroj s pevným křídlem C-2A Greyhound.

Konvertoplán zvlétne odkudkoliv

CMV-22B nabízí některé výhody oproti C-2A. Greyhoundy totiž mohly být provozovány jen z letišť. Flexibilita konvertoplánu nebo-li tiltrotoru znamená, že tento stroj může vzlétnout a přistát z téměř jakéhokoli rovného povrchu. CMV-22B může dokonce pracovat z bitevních útočných lodí Wasp a America a z nových expedičních základen námořnictva.

Další výhodou nového letadla s překlopnými rotory je ten, že unese motory do nových typů stíhaček F-35C, které budou nasazeny v příštím roce a budou sloužit na letadlové lodi USS Carl Vinson. A spolu se stíhacími stroji půjde do ostré služby i Osprey.

Současně má CMV-22B také svoje nevýhody. Tiltrotor má dolet 2 400 kilometrů, a to ještě díky přídavným palivovým nádržím. Staré Greyhoundy doletěly dál. Tato překážka je však částečně zmírněna schopností stroje tankovat ve vzduchu. Ale je tu ještě jedna nevýhoda. Osprey může přepravit jen 60 procent nákladu, který unesly stroje C-2A Greyhound.

Osprey je rychlejší než vrtulníky

Nový konvertoplán CMV-22B Osprey je ale v mnoha ohledech flexibilnější. Vzlétá a přistává jako vrtulník a jakmile je ve vzduchu, může otáčet křídlo o 90 stupňů a létat jako běžné dvoumotorové letadlo. Navíc je Osprey výrazně rychlejší než vrtulník.

Americké námořnictvo je až třetí službou americké armády, která začala provozovat tyto stroje. Americká námořní pěchota létá s variantou MV-22 užívanou jako útočný transportér, zatímco americké letectvo provozuje CV-22 jako stroj pro speciální operace pro velké vzdálenosti a pátrací a záchranné stroje.

Námořnictvo chce mít ve své flotile celkem 39 Ospreyů za 4,2 miliardy dolarů a doufá, že nakonec bude mít až 48 strojů rozmístěných po celém světě. Dále čtěte: Nový armádní vrtulník SB-1 Defiant dosáhl rychlostního milníku 383 kilometry v hodině.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Aristotelés možná znal dinosaury

Dům a zahrada

Včelí mor zabíjí desítky včelstev v Česku

Cestování

Poznejte zapomenutý ostrov Chorvatska, kde na vás dýchne klid a pohoda

Zavřít reklamu