Stíhačka F-35 Lightning II paradoxně nesmí létat v blízkosti bouřek. Mohla by explodovat
Problém je s palubním systémem běžným v moderních letadlech. Ten pomáhá redukovat možnost výbuchu palivové nádrže. Kromě válečných škod může dojít k výbuchu palivové nádrže právě v důsledku úderu blesku.
Problém mají zřejmě jen pětatřicítky s označením A
Inspektoři v Ogden Logistics Complex amerického námořního letectva objevili poškození trubek, které dodávají dusík do palivových nádrží u 14 z 24 kontrolovaných strojů F-35A. Problém se zdá být omezen právě na tento model. Americké námořní síly provozují ještě verze B a C, těch se ale problém s blesky zjevně netýká.
Zdá se ale, že problém je podle výrobce Lockheed Martin na straně letectva, přesto firma zatím pozastavila další armádní dodávky těchto strojů. Americká armáda přitom aktuálně podle posledních údajů provozuje celkem 203 stíhaček Lightning II.
Stíhačky, které budou létat jen za hezkého počasí
Zdá se skoro nemožné, aby se něco takového odehrávalo v reálném životě, ale je to tak. Stíhačky F-35A totiž budou nyní muset létat jen za hezkého počasí. Armáda vydala příkaz, že dokud nebude nalezen důvod závady, mohou stroje létat do maximální vzdálenosti 40 kilometrů od bouřek, aby se tak vyhly možnému zásahu bleskem.
Je skutečnou ironií, žejde už o druhý zákaz létání v blízkosti bouřek těmto stíhačkám. Na začátku roku 2010 se fakticky odehrálo něco podobného, kdy tyto stroje měly potíže jiného druhu s palubním systémem, ovšem se stejným výsledkem. I tehdy by stroj po zásahu bleskem ihned explodoval. Dále čtěte: Nový armádní vrtulník SB-1 Defiant dosáhl rychlostního milníku 383 kilometrů v hodině.