Projekt prezidentských letadel Air Force One komplikuje koronavirus
Není jasné, do jaké míry měl koronavirus skutečně dopad na přestavbu dvou letadel na prezidentské letouny Air Force One. Jde přitom skutečně pouze o přestavbu letadel 747-8I, původně vyrobených pro ruskou leteckou společnost Transaero. Ta ale v roce 2015 zkrachovala, a tak Boeing měl v hangárech nevyužité letouny.
Nový interiér a schody
Nejde tedy o stavbu nových letadel, ale jen o jejich předělávku, přesto je už Boeing mimo rozpočet. Mezi úpravy spadá výměna motorů, vybourání původního interiéru, zabudování vestavěných schodů a instalace nového, připraveního interiéru.
Právě dva nové interiérové panely už byly vyrobeny a připraveny pro instalaci do prázdného interiéru letadel.
Obě prezidentská letadla nové generace jsou rovněž navržena tak, aby byla co nejvíce autonomní pro případ nutnosti přistání na nějakém odlehlém místě. To znamená, že mají mít nejen malou zdravotnickou ordinaci, ale především nezávislý komunikační systém a rovněž pomocné energetické jednotky.
Ochrana především
Prezidentská letadla rovněž budou vybavena sofistikovanými ochrannými prostředky, které chrání letadlo před raketami typu vzduch-vzduch. Výstražný přijímač dokáže varovat posádku před letícími raketami, zatímco jiný systém zase vysílá impulsy infračerveného světla, aby rakety zmátl. Letadla také budou schopna vystřelovat falešné návnady.
Letadla jsou rovněž chráněna před účinky elektromagnetických impulsů, jevu, který může způsobit selhání elektroniky. A jistě budou mít i další technologie, které americká armáda, pod kterou prezidentská letka spadá, neprozradí.
Podle dostupných informací se očekává, že celkové náklady na program nových prezidentských letadel dosáhnou 5,3 miliardy dolarů. Očekává se, že letadla vstoupí do služby v roce 2024, ale není jasné, zda nakonec koronavirus kromě překročení nákladů nezpůsobí i časové zpoždění celého projektu. Dále čtěte: Vzducholodi hlásí návrat. Uplatní se i v nákladní dopravě.