Nikdo si netroufl ho napodobit, ale mnozí mu ho závidí. Peugeot i-Cockpit se stal fenoménem

Peugeot i-Cockpit je specifické uspořádání interiéru vozu
📷
Dalších 6 fotografií v galerii
 Auto-Moto 
03. května 2020 07:40 / Peugeot
  23   8
Peugeot i-Cockpit je specifické uspořádání interiéru vozu, které tvoří nezvykle malý volant, vyvýšený přístrojový panel, velký dotykový displej a masivní středová konzola. Prvním vozem, který představil i-Cockpit veřejnosti, byl Peugeot 208 v roce 2012. A jako mnoho převratných vynálezů, i tento musel projít trnitou cestou, než se mu dostalo celosvětového uznání.

V jeho počáteční fázi platilo, že buď ho nenávidíte, nebo ho milujete, nic mezi tím. Konzervativci tvrdili, že v „dvěstěosmičce“ přes volant nevidí na budíky, příznivci všeho nového naopak byli nadšeni a rozplývali se nad snadnou ovladatelností vozu a skvělou zábavou, kterou jim maličký takřka motokárový volant poskytl.

I-Cockpit vyžaduje správné nastavení volantu a sedadel, důležitý je také správný posez. Někdo nepřijde i-Cockpitu na chuť hned při první jízdě a někomu se do přenastavování sedadla moc nechce. Objevila se tak poměrně početná skupina odpůrců tohoto uspořádání. Peugeot tenkrát mohl od svého odvážného řešení interiéru ustoupit a pokorně se vrátit k tradicím. Neustoupil, a dobře udělal! I-Cockpit si časem získával víc a víc příznivců, až se dostal na neuvěřitelných pět milionů spokojených klientů. Mnoho z nich na i-Cockpit nedá dopustit a přesednou-li do vozu jiné značky, cítí se, jako za volantem těžkopádného, nemotorného a nudného kamionu.

Duchovním otcem i-Cockpitu je geniální designér Gilles Vidal. Ten vystřídal před 13 lety ve vedení designérského centra legendárního Gérarda Weltera, který šéfoval v letech 1998 až 2007. Welter miloval motorsport a pod jeho taktovkou vznikaly modely s pořádně nadupanými motory. Pro Vidala byl naopak design na prvním místě. Myšlenku i-Cockpitu představil šéfdesignér Vidal už v roce 2010 na působivém konceptu Peugeot SR1. Celému automobilovému světu tak dal najevo, že v designu značky Peugeot není prostor pro nudu, stereotypy ani laciné pozlátko. Poprvé v sériovém voze, tedy ve zmíněné „dvěstěosmičce“, se i-Cockpit objevil dva roky poté. Následně se stal poznávacím znakem nových Peugeotů.

I-Cockpit ve své prvotní podobě se objevil jen u Peugeotu 208, u dalších modelů prošel různými změnami a vylepšeními. Přibyla například elegantní tlačítka nazvaná Toggle Switches ve tvaru klavírních kláves pod dotykovým displejem. Tím designéři zareagovali na připomínky uživatelů, že ovládání jednotlivých funkcí pouze prostřednictvím dotykového displeje rozptyluje pozornost řidiče. Po této ryze praktické inovaci následovala jedna čistě zážitková. Objevil se Peugeot i-Cockpit Amplify. Ten dokáže ovlivnit atmosféru ve voze nastavením intenzity a barvy ambientního osvětlení, masážních funkcí a dokonce dávkuje i luxusní osvěžovač vzduchu, jehož exkluzivní vůně navrhl ikonický francouzský tvůrce parfémů Antoine Lie.

Čerstvě uvedené modely značky, nové generace Peugeotu 208 a 2008 posunuly i-Cockpit ještě o kousek dál. Přinesly v tomto segmentu unikátní i-Cockpit 3D. Dominantou uspořádání interiéru je vyvýšený přístrojový panel, na kterém se zobrazují informace nutné k řízení ve formě efektních hologramů. Ty doslova připlouvají před oči řidiče v pořadí dle jejich důležitosti či naléhavosti. Nejen, že tento systém skvěle futuristicky vypadá, ale je i užitečný, protože zkracuje reakce řidiče o půl vteřiny. Možná vám to nepřijde nijak závratné, ale spočítáte-li si, že půl vteřiny při rychlosti 100 km/h představuje celých 15 metrů, uvědomíte si, že to není zase tak málo.

Jaká další vylepšení i-Cockpit přinese v budoucích modelech, zatím není známo. Jisté ale je, že cestou, kterou tento ergonomický vynález tak těžce prošlapal, půjde značka Peugeot dál i v budoucnu. Seznam modelů, které i-Cockpit v současné době mají, je impozantní: 208, 2008, 308, 508, 3008, 5008 a RIFTER. Jedná se o nejúspěšnější modelovou řadu v historii Peugeotu, což dokazuje i fakt, že tři z těchto vozů získaly v uplynulých letech prestižní titul Auto roku, a to i díky kdysi zavrhovanému i-Cockpitu.

 

Ema Maxová | inStory.cz
Témata: i-Cockpit, Peugeot, auto, moto
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Překvapivý objev v měsíčních kráterech přepisuje teorii o vzniku Měsíce

Dům a zahrada

Jahodník potřebuje péči i po sklizni. Na co nezapomenout, abyste se z plodů těšili i příští rok

Cestování

Tyrolské parky: Tip pro aktivní cestovatele, kteří milují nádhernou přírodu

Zavřít reklamu