Elektrifikace vozidel zasáhla už i americkou armádu
JLTV je obrněné 4 x 4 užitkové vozidlo navržené tak, aby poskytovalo zvýšenou ochranu posádky než starší model Humvee. Je to duchovní nástupce džípu z druhé světové války a armáda plánuje koupit hned tři varianty: univerzální variantu s plošinou, variantu s nosičem těžkých zbraní a variantu s nosičem bojových zbraní.
Armáda plánuje velkou výměnu
JLTV je velké auto s naftovým motorem Duramax 6,6 litru V-8. A Američané si myslí, že s rostoucí popularitou elektrických vozidel půjde postupně cena nafty nahoru. Ale rozhodnutí je to těžké, protože armáda má v plánu pořídit hned téměř 50 tisíc těchto vozů. A otázkou je, zda budou naftová, nebo elektrická.
Elektrifikace armádního vozového parku má rozhodně logické důvody. Naftová auta někde na frontě vyžadují složité zásobování pohonnými hmotami, které je rovněž někdy nebezpečné. Například zásobovací konvoje v Iráku a Afghánistánu byly nuceny projíždět nebezpečnými cestami zamořenými improvizovanými výbušnými zařízeními a partyzány. Stovky řidičů vojenských náklaďáků byly zabity nebo zraněny.
To elektrická vozidla by zásobovací komplikace značně zjednodušila. Armáda se domnívá, že menší flotily vozů by mohly získat energii přímo ze slunce, zatímco větší flotily by zase mohly čerpat energii z nové generace přenosných vojenských jaderných reaktorů. Dosažení energetické soběstačnosti by tak značně ulehčilo vojenské logistice.
Elektrické vozy JLTV by také měly na bojišti nějakou taktickou výhodu. Elektrická vozidla jsou podstatně tišší, takže by je nepřítel nebyl schopen tak často detekovat. Díky tomu by mohl být JLTV účinným průzkumným vozidlem se schopností vplížit se a špehovat, schopným proniknout k nepřátelským frontám a tiše pozorovat, aniž by byl odhalen. Dále čtěte: Zvyšování obsahu alkoholu v benzinu sníží emise uhlíku, ale zvýší cenu.