Lodě bez námořníků. To je blízká budoucnost s mnoha přínosy

Loď pluje sama, řídí ji umělá inteligence
📷
Další 1 fotografie v galerii
 Technologie 
23. května 2020 11:20 / ProMare, IBM and Human Interface Technologies (HIT) Team, University of Birmingham
  2   2
Lodě bez námořníků? To je blízká budoucnost s mnoha přínosy. Především pak s těmi ekonomickými, neboť provozovatelé takových lodí ušetří spoustu peněz za platy a lodě bez námořníků také na moři vydrží mnohem déle.

Technologie autonomních lodí ale ještě není dokonalá, zejména pro velká plavidla konstruovaná tak, aby čelila otevřenému oceánu. V letošním roce se ale budou automatizované námořní plavbě věnovat hned dva velké projekty.

Lodě bez obsluhy půjdou na vodu

Prvním projektem je vývoj lodí nazývaných Armada. Do konce roku 2020 začne 15 komerčních lodí mapovat podmořský terén a kontrolovat podvodní infrastrukturu, jako jsou kabely telekomunikací a větrných elektráren, ropovody a plynovody.

Druhý projekt zase vyvíjí autonomní 49 metrů dlouhý člun s jedním hlavním trupem a dvěma menšími podpěrnými trupy, jehož testování začne v září. Plavidlo, které se nazývá Mayflower Autonomous Ship (MAS), poplave z Anglie do Ameriky, což je trasa, na které taková loď projde opravdovou zkouškou.

Tyto dva testy představují různé typy autonomie. V případě Armady bude muset každou loď stále řídit člověk, i když na dálku. Na druhé straně MAS poplave zcela sám.

Sama na moři

Nejvíc zajímavým projektem je pochopitelně loď MAS, která má být schopna plavby zcela sama, a to pomocí kombinace sluneční energie, motorové nafty a plachet.

MAS bude činit svá vlastní rozhodnutí, nezávislá na lidských vstupech, a to pomocí systému umělé inteligence zvaného AI Captain. Ačkoli loď bude mít satelitní připojení po většinu své cesty, což umožní například cestujícím se řádně odbavit před plavbou, bude se spoléhat zcela na umělou inteligenci v místech bez signálu.

Systém využívá palubní senzory, včetně radaru, lidaru a kamer, jakož i satelitní program pro sledování polohy na moři. AI Captain používá tyto údaje, aby zachytil své okolí a porovnával jej s databází více než milionu námořních snímků. Při vytváření mapy rizik se spoléhá na tyto informace spolu se standardními námořními pravidly a podmínkami na moři. Tento nástroj umožňuje robotickému kapitánovi určit nejlepší způsob, jak reagovat na překážky, počasí a provoz. Podle potřeby může loď změnit kurz, rychlost nebo sílu.

Navzdory technologii, která za ním stojí, bude MAS čelit na své dvou až třítýdenní cestě mnoha překážkám, včetně nedostatku lidské kontroly. Proto úspěch testu není zcela zaručen. Otázkou totiž je, zda umělá inteligence, která loď řídí, bude schopna reagovat na případné náhlé situace, které se v oceánu mohou snadno vyskytnout. Dále čtěte: Umělá inteligence převede myšlenky na text.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Meteorit, který dopadl do oblasti Michiganu, obsahuje mimozemské organické sloučeniny

Dům a zahrada

Připravte své radiátory na zimu. Důležité je správné odvzdušnění

Cestování

Opravdový poklad mezi ostrovy. Na návštěvu bez povolení ale zapomeňte

Zavřít reklamu