Inženýři představují systém, který umí bezdrátově dodat elektřinu pohyblivému cíli. Jde o velký pokrok

Přijde revoluce v dobíjení elektřiny?
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Technologie 
11. května 2020 09:19 / Pixabay
  5   1
Bezdrátové nabíjení je již běžnou věcí u mobilů či tabletů, ale vědci pracují na další úrovni této technologie. Ta by mohla dodávat energii na větší vzdálenosti, navíc pohybujícím se objektům jako jsou například automobily.

Představte si, že jedete po silnici, zatímco se vaše elektrické vozidlo nabíjí, nebo máte robota, který se nevybije během svojí činnosti v nějaké továrně. To je druh potenciálu, který stojí za nově vyvinutou technologií od týmu na Stanfordské univerzitě.

Jde o pokrok v bezdrátovém nabíjení

Je to významný krok směrem k praktickému a efektivnímu systému bezdrátového nabíjení automobilů a robotů, i když se pohybují vysokou rychlostí. Vědci ale ještě musí zapracovat na dostatečném výkonu systému pro dobíjení jedoucích aut, ale dobíjení robotů je již v dosahu praktického provozu.

Bezdrátový přenos elektřiny závisí na generování oscilačních magnetických polí, která pak mohou způsobit, že elektrony ve vodiči také oscilují, a to při určité frekvenci. Pokud se však zařízení pohybuje, je tato frekvence hůře zachytitelná.

Vědci ze Stanfordu už v roce 2017 vytvořili smyčku odporu se zesilovačem a zpětnou vazbou, která by při pohybu přijímacího zařízení mohla změnit provozní frekvenci. V této fázi však takto dokázali přenést pouze 10 procent energie.

Nyní to už zvládají na úctyhodných 92 procent. Tento obrovský nárůst účinnosti spočívá v novém zesilovači, jehož vývoj vědcům trval čtyři roky.

Základní myšlenka je stejná jako v roce 2017. Tedy úprava rezonující frekvence vycházející z nabíječky při pohybu dobíjeného zařízení. Nyní může systém přenášet 10 W energie na vzdálenost až 65 centimetrů, ale vědci tvrdí, že časem toho bude systém umět ještě víc.

Auta potřebují mnohem víc energie

Elektrické auto by potřebovalo stovky kilowattů, aby se nabilo, což by mohl nový systém zvládnout v případě, že by například byl zabudován do povrchu vozovky. Celá věc by pak měla jen jednu otázku, a sice tu, jak rychle mohou autobaterie absorbovat energii. Jinými slovy, zda by se auto stihlo nabít při projetí nějaké části silnice se zabudouvaným dobíjecím systémem.

Menší problémy už tato otázka vyvolává u dobíjení továrních robotů nebo třeba létajících dronů. Nicméně implementace této nové technologie je stále velmi drahá.

Faktem ale je, že bezdrátový přenos energie do pohybujícícho se zařízení by jistě byl revolucí ve způsobu, jakým budeme cestovat. Dále čtěte: Nové senzory dokáží identifikovat lidi podle chůze, což může sloužit k jejich sledování.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Las Vegas možná vyschne a znovu se stane pouští jako kdysi

Dům a zahrada

Vinylové desky se vracejí do módy. Na trhu se setkáte se třemi základními typy gramofonů

Cestování

Poznejte zapomenutý ostrov Chorvatska, kde na vás dýchne klid a pohoda

Zavřít reklamu