Čína v příštím roce představí ekologické město budoucnosti

 Technologie 
27. června 2019 15:36 / Terezie Zamlynová
  0
📷
4 fotografie v galerii
Znečištěné ovzduší a změny klimatu nutí Čínu rychle jednat Depositphotos
Alarmující informace o změnách klimatu a znečištění ovzduší zasáhly téměř celý svět. Jisté je, že bude třeba něco dělat a že největší výzva to je hlavně pro největší světové znečišťovatele. K nim se řadí i Čína. Jak však napovídají řádky níže, tahle velmoc se aktivně snaží svoji reputaci napravit.

Podle developerského webu Tianjin Eco-City roste asi 50 kilometrů od současného dvanáctimilionového východočínského města Tianjin kousek od mořského pobřeží výstavba nového, zcela samostatného ekologického města. Rozkládat se má na ploše asi 30 kilometrů čtverečních a bude nabito těmi nejmodernějšími ekologickými technologiemi. Dostavěno má být kompletně, včetně všech mrakodrapů, již brzy - v roce 2020.

Plán na společnou výstavbu nového města Tianjin (česky překládáno jako Tchien-ťin) byl čínskou vládou a Singapurem schválen přitom už v roce 2007. Přibližně 150 kilometrů jihovýchodně od hlavního čínského města Peking tak začala o dva roky později (2009) výstavba prvních rodinných domů, které v současné době tvoří předměstí nového ekologického města Tianjin. To by se mělo stát předlohou pro další nová čínská města stavěná na zelené louce, která budou harmonická, šetrná k životnímu prostředí a praktická.

Zcela ekologické město by se mělo po dokončení rozkládat kousek od východočínského moře na toku říčního kanálu řeky Ji. Jeho poloha byla vybrána záměrně, neboť 10 minut jízdy od města se nachází obchodní a ekonomické parky zaměstnávající tisíce lidí. Srdcem Tianjinu se podle uvedeného zdroje stane takzvané ekologické údolí. Pod tímto pojmem si představme 11 kilometrů dlouhý zelený pás podél řeky zasahující 200 metrů do města. Nabízet bude mola pro lodní dopravu, rekreační parky, místa pro různé živočichy a cyklostezky daleko za město.

Odsolovaná voda a recyklace

Samotné město bude koncipováno jako vícevrstvé jádro, přičemž veškeré budovy budou stavěny v těsné blízkosti u sebe, propojeny mosty a pokryty zelení s možností maximálního využití půdy. Tomu by měly pomoci i terasy s rýžovými poli, tolik typickými pro Čínu. Využívána bude pro maximální osamostatnění se jak solární energie pomocí panelů, tak větrná energie. Mořská voda má být odsolovaná na pitnou a odpadní zpětně recyklována pro co nejmenší dopad na životní prostředí.

Doprava ve městě má být omezena na hromadnou, a to až z 90 procent. Po dokončení v roce 2020 by mělo město být domovem pro zhruba 350 tisíc obyvatel. To je mnohonásobně méně, než mají stejně velká současná města. Tím více je vidět, že město bude dbát na pokrytí městských ploch zelení.

Regulace v dopravě

Pravdou je, že si Čína prožila, a stále ještě prožívá, opravdu monstrózní znečištění. Rozhodla se s tím ale něco dělat. A dělá to s rozhodností sobě vlastní.

Například ve městě Šen-čen mají celou flotilu 16 000 městských autobusů jen čistě elektrickou. A také taxíky už v mnoha lokalitách přešly téměř ve 100 procentech na elektriku. Přitom podle Bloombergu je na světě celkem dohromady asi 425 000 elektrických autobusů. A z toho celých 421 000 jich jezdí v Číně.

Pro srovnání: v USA jich potkáte kolem tří stovek kusů, Evropa jich podle Bloombergu využívá něco přes dva tisíce. A u autobusů snahy Číny nekončí. Letos tam byly zavedeny také nové regulace, podle kterých je skoro nemožné postavit v zemi továrnu na klasická spalovací auta. Aby dostala firma povolení v Číně vyrábět auta, musí zkrátka vyrábět jen ta elektrická. Za zmínku tedy ještě stojí to, že si Čína jako dosud uhelná velmoc dala za cíl, že do roku 2030 bude mít 20 procent energie z obnovitelných zdrojů. Čtěte také: V Číně dostaly zelenou aplikace, které odhalí každé provinění jednotlivce.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Umělá inteligence už vylepšuje i chuť piva nebo čokolády

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008