Průmyslové roboty využívá v Česku již 16 procent firem, zájem roste i o 3D tisk
Téměř všechny české firmy bez ohledu na jejich velikost či převažující ekonomickou činnost mají přístup k internetu a většina už má i své webové stránky. Podle zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) v lednu 2018 nebyly on-line pouze dva podniky ze sta, vlastní stránky nemělo 17 procent podniků s deseti a více zaměstnanci.
Pokrok nezastavíš
Všichni víme, že webové stránky slouží firmám k prezentaci či budování jejich dobrého jména. Firemní weby nabízejí zákazníkům však též řadu sofistikovanějších funkcionalit. Například možnost on-line objednávky či rezervace, sledování stavu vyřizování zakázky či přizpůsobení nabízeného zboží nebo služeb na míru.
„Potěšující je, že v nabídce některých pokročilých webových funkcí jsou české podniky vysoce nad evropským průměrem. Například u poskytování možnosti on-line objednávek či rezervací na webu jsou firmy v ČR za rok 2018 v rámci EU na šestém místě,“ prohásil při představování výsledků předseda ČSÚ Marek Rojíček.
O cloudové služby je u firem velký zájem
Proces digitalizace v podnikatelském sektoru se projevuje také ve využívání služeb placeného cloud computingu. To je nakupování služeb, programů či úložného prostoru, které jsou dostupné z libovolného místa prostřednictvím internetu.
Statistici potvrdili, že využívání placených cloudových služeb podniky rok od roku narůstá. Nejnovější data jim ukázala, že cloudové služby využívá již více než čtvrtina firem v Česku a téměř polovina velkých.
Roboti a 3D tisk jsou spíše záležitostí velkých firem
Asi není příliš překvapivé, že 3D tisk a roboty využívají u nás především velké podniky, vzhledem k velmi vysokým pořizovacím investičním nákladům.
3D tisk využívala v loňském roce necelá pětina a robotickou automatizaci přibližně třetina velkých firem s více než 250 zaměstnanci. Tyto technologie jsou nejvíce rozšířeny ve zpracovatelském průmyslu, konkrétně v elektronickém a automobilovém průmyslu. 3D tisk nachází uplatnění pak v zejména v odvětví výzkumu a vývoje. Lichotivou zprávou je to, že v případě využívání 3D tisku reprezentují české podniky průměr v Evropské unii. U využívání robotů jsme ale mírně pod evropským průměrem. Čtěte také: Máme se bát digitalizace? Prognóza, která někoho nepotěší.