Takhle bude vypadat vesmírná stanice Jeffa Bezose. Na nízké oběžné dráze Země se objeví už během několika let

17. února 2022 13:59 / Mirka Malá
Jedna z budoucích vesmírných stanic bude patřit Bezosovi Orbital Reef (volný zdroj foto)
Jmenuje se Orbital Reef a má to být vlastně taková vesmírná vesnice. A na nízké oběžné dráze Země se objeví už během několika let.

Orbital Reef je jednou z vesmírných stanic, které se za několik let objeví na nízké oběžné dráze Země. Mezinárodní vesmírná stanice ISS skončí v roce 2030 a kdo ví, jestli to do té doby vůbec vydrží. A tak už jsou v plném proudu práce na několika soukromých vesmírných stanic, které by ISS měly nahradit.

Výzkum, vývoj a turistika

Cílem všech budoucích stanic, včetně Orbital Reef je poskytnout prostor pro spolupráci k provádění výzkumu na oběžné dráze, vývoji produktů a umožnit vesmírnou turistiku. Start vesmírné stanice je naplánován na konec tohoto desetiletí a bude obíhat Zemi ve výšce zhruba 500 kilometrů a bude schopna "ubytovat" až deset lidí.

Na stavbě stanice se podílí s Bezozem hned několik firem. Jaho vlastní firma Blue Origin bude zodpovědná za základní systémy vesmírné stanice a pravděpodobně ji dopraví do vesmíru prostřednictvím připravované rakety New Glenn. Společnost Sierra Space přispěje nafukovacím stanovištěm nazvaným Velké integrované flexibilní prostředí (LIFE) a loď Dream Chaser na stanici bude dopravovat turisty. A nakonec Boeing bude zodpovědný za vědecké moduly stanice a bude řídit provoz a údržbu na palubě. Společnost bude k přepravě využívat i svou vesmírnou loď Starliner. A ve hře jsou i další firmy.

Boj o turisty

V tuto chvíli není přesně jasné, kolik bude tato vesmírná stanice stát, ale Bezos se již dříve zavázal utrácet 1 miliardu dolarů z vlastních peněz ročně na projekty Blue Origin. A projekt si nepochybně získá pozornost bohatých zemí, které touží rozšířit svou stopu na oběžné dráze. A vesmírní turisté také pomohou zaplatit část nákladů.

A vesmírná turistika je v tuto chvíli velmi lukrativní a řada firem doslova závodí o to, kdo otevře luxusnější turistické místo pár stovek kilometrů nad Zemí. Například firma Orbital Assembly Corporation oznámila plány na vybudování prvního oficiálního vesmírného hotelu Voyager Station do roku 2027. Prstencová základna vytvořená ze sítě propojených modulů je navržena tak, aby hostila téměř 400 lidí.

Společnost Axiom Space vyvíjí malý modul, který bude spuštěn za několik let a NASA schválila jeho připojení k ISS. Firma Nanoracks spolupracuje s firmou Lockheed Martin na vybudování nafukovací vesmírné stanice pro čtyři osoby s názvem Starlab. Očekává se, že své brány otevře platícím zákazníkům už v roce 2027.

Zdroj: Popular Mechanics, Space News.