Superjumbo zažívá comeback. Největší letadlo světa už přitom málem bylo v důchodu

 Letectví 
16. července 2022 08:59 / Mirka Malá
  7
📷
3 fotografie v galerii
Třistaosmdesátky jsou zase ve vzduchu Depositphotos
Řeč je o Airbusu A380, největším cestovním letadle na světě. Krásný a mohutný stroj najednou v roce 2020 ztratil svoje opodstatnění a chyběl jen krůček, aby tyto stroje skončily v důchodu. Ale teď zažívají obrovský comeback.

Před dvěma lety to vypadalo asi následovně. Třistaosmdesátky přestaly létat, obvykle stály někde v hangárech a například francouzské aerolinie se rozhodly svých flotil A380 zbavit úplně. A teď toho dost možná litují.

Dnes je situace zase úplně opačná. Zájem o létání je obrovský, zatímco světová letiště nestíhají. A podle informací z Flightradar je zhruba polovina třistaosmdesátek zase zpátky ve vzduchu a další světové aerolinky budou další stroje vracet na pravidelné linky v průběhu příštího roku.

Superjumbo, jak se A380 často přezdívá, je letadlo, které se v současné době už nevyrábí. Jde o dvoupatrový stroj, který pojme úctyhodných 525 pasažérů, ale uvádí se, že letadlo je certifikováno dokonce pro 853 pasažérů. V dolní části trupu je kabina pro turistickou třídu, ze které pak vedou schody na horní palubu, kde se nachází menší počet sedadel pro pasažéry, kteří si připlatí za pohodlí a luxus. Nechybí samozřejmě ani bar nebo prostory pro obchodní jednání.

Velikost letadla samozřejmě tomu všemu odpovídá. Stroj je bezmála 73 metrů dlouhý a 25 metrů vysoký s rozpětím křídel necelých 80 metrů. Není divu, že takové letadlo nemůže přistát na každém letišti. Jen pro start potřebuje dráhu dlouhou 3 kilometry. Jak už bylo řečeno, A380 se už nevyrábí, poslední letadlo společnost Airbus vyrobila loni v prosinci.

Na světě není moc větších letadel nebo létajících strojů, než je A380. Vlastně větší než tento stroj jsou jen už nákladní letouny Antonov An-225, hydroplán Hughes H-4 Hercules, vzducholoď Hindenburg, experimentální letadlo Stratolaunch a Boeing 747 Dreamlifter.

Ke comebacku tak velkého letounu, který momentálně prakticky nemá náhradu, nepřispívá ale jen zájem cestujících o leteckou dopravu. Těch věcí je zkrátka víc. Řada aerolinek už totiž ze svých flotil vyřadila starší Boeingy 747 a teď nemají čím by uspokojili poptávku pasažérů. Výroba dalšího Airbusu A350, který má sice o něco menší kapacitu, ale jde rovněž o vysokokapacitní stroj pro dálkové lety, velmi hapruje. A během koronavirové pandemie navíc cena A380 klesla tak nízko, že se mnohým aeroliniím ani nevyplatí tato letadla prodat.

Jinými slovy, superjumbo zažívá prakticky zmrtvýchvstání a už se mluví o tom, že většina aerolinek budě na těchto strojích létat až do konce jejich životnosti, což je v průměru někde okolo dvaceti let. Takže tyto obry komerční letecké dopravy budeme na obloze vídat ještě pěkně dlouhou řadu let.

Autorský článek, další zdroj: CNN

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Chrissy Teagan, nejdrzejší modelka a manželka amerického zpěváka, je znovu těhotná

Styl

Tuk na pažích má různé příčiny: Axilární prsní tkáň, hormonální změny a další důvody, proč se...

Dům a zahrada

Pivní zálivka strčí komerční hnojiva do kapsy. Prospěje nejen petúniím

Zavřít reklamu