Letadla se smíšenými křídly se blíží realizaci. Jedno chce i armáda
Jak uvádí Aviation Week & Space Technology, americké letectvo hodlá vynaložit na konstrukční návrhy takového letadla desítky milionů dolarů. A má tři požadavky. Stroj se smíšenými křídly, větší dolet a nižší spotřebu paliva. A jak by takové letadlo mohlo vypadat? Zhruba jako kombinace cestovního stroje s bombardérem B-2A Spirit.
Když má o takové letadlo zájem armáda, je realizace už opravdu blízko. Přitom letadla se smíšenými křídly jsou designována už od devadesátých let minulého století, ale zatím skutečně žádné takové nelétá. Přitom je to právě samotná konstrukce smíšeného křídla, co stojí za nižší spotřebou paliva, navíc je uvnitř daleko víc prostoru pro náklad a pokud by takové letadlo sloužilo i jako vzdušný tanker, tím lépe.
Dosud ale nikdo takové letadlo nevyrobil a všichni se spokojili s tradiční konstrukcí transportních a tankovacích letadel. Používají se nejvíc vlastně takové upravené verze běžných cestovních Boeingů, ať už jde o tankovací letoun KC-46A Pegasus, nebo hlídkovací stroj P-8 Poseidon či sledovací stroj E-8C JSTARS.
Nicméně nějaké experimenty už tu byly a zřejmě se na nich dá stavět do budoucna. Firmy Boeing a Lockheed Martin už před několika lety postavily menší prototypy letadel se smíšenými křídly a Boeing s ním dokonce už i letěl.
Taky NASA to zkusila a před pěti lety přišla s Hybrid Wing Body, což sice není čistokrevný letoun se smíšenými křídly, ale stále jeho základní design takový stroj velmi připomíná. Křídla Hybrid Wing Body jsou sice prolnuta do těla letadla, ale má klasický téčkový ocas.
Je tedy otázkou, zda se to konečně povede, když do hry vstupuje armádní zakázka. Navíc odborníci se domnívají, že jakmile bude takové letadlo vyvinuto a začne skutečně létat, mohlo by se uplatnit i v sektoru komerčních letů.
V takovém případě by ale přišly drobné problémy. Světová letiště by musela upravit svoje letištní plochy, aby mohla na svém území přivítat takový stroj. Podobně tomu ale ostatně bylo i v případě obřího cestovního letadla Airbus 380 a žádné větší problémy to nepřineslo.
Stroje se smíšenými křídly ve svých designových konceptech vypadají opravdu nádherně. Díky armádě a tlaku na snižování nákladů a tudíž i na spotřebu paliva se to dost možná konečně povede.
Autorský článek, další zdroj: Popular Mechanics