Tyto moderní vzducholodě budou létat na španělských domácích linkách
Řeč je o vzducholodi Airlander 10. Firma Air Nostrum Group si u výrobce objednala dokonce celou flotilu těchto moderních vzducholodí a bude je provozovat na španělských domácích linkách. airlandery budou dodávány ve dvou verzích, ta první uveze 72 cestujících, zatímco ta druhá rovnou stovku pasažérů.
Testovací prototyp, který už nad Španělskem létá, zatím jako pohon používá čtyři spalovací motory, ale výrobce Hybrid Air Vehicles chce do roku 2025 přejít kompletně na hybridně elektrickou verzi pohonu, která bude mít i zajímavý dolet 350 kilometrů, což na vnitrostátní linky naprosto stačí.
Ambice jsou ale ještě vyšší, ostatně je všude v leteckém průmyslu v současné době. Kolem roku 2030 by tyto vzducholodě měly být plně elektrické a létat by tedy měly s nulovými emisemi. A ještě jedna důležitá věc. Není to vůbec žádná hudba budoucnosti. Vzducholodě Airlander 10 se začnou vyrábět už koncem tohoto roku a celá španělská flotila 10 vzducholodí by měla začít létat už za čtyři roky.
A to bude opravdová revoluce v komerčním létání. Zatímco v období mezi světovými válkami zažívaly vzducholodě velký rozmach, katastrofa Hindenburgu z roku 1937 znamenala prakticky konec této éry a naopak rozvoj letadel všeho druhu.
Vzducholodě se pak používaly už vesměs pouze v armádě jako hlídkovací lodě, ale další katastrofa z roku 1960 znamenala faktický konec vzduchoplavby. A až do přelomu století se nic nedělo a malé vzducholodě se vesměs používaly v některých zemích jen jako reklamní poutače.
Až před několika lety se vzducholodě začaly pomalu vracet. Jsou samozřejmě nesrovnatelně modernější než ty, které létaly v minulém století. Současné moderní vzducholodě, které vyvíjí po celém světě hned několik firem, jsou plněny bezpečným heliem a technologicky směřují vesměs všechny k ekologickému létání.
Velký potenciál kromě krátkých vnitrostátních letů mají vzducholodě také v nákladní dopravě. Přeprava je dnes obecně velmi nákladnou záležitostí a vzducholodě by mohly pomoci. I proto, že unesou poměrně slibné množství nákladu. Dokonce existuje i nápad, že by vzducholodě mohly přepravovat i plyn. Takže kdo ví, možná se Evropa v budoucnu dočká dodávek plynu nejen tankery z Ameriky a dalších částí světa, ale i vzducholoděmi.
Autorský článek, další zdroj: New Atlas