První cestovní hypersonický letoun od dob Concordu. Žádný velký fofr to ale není

 Letectví 
24. května 2022 08:34 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
Global 8000 je malý privátní letoun Bombardier Aviation / volný zdroj
Závody o sestrojení cestovního hypersonického letadla jsou v plném proudu. Jedno legendární už tu bylo. Concordy už ale drahnou dobu nelétají a od jejich éry se další žádný nadzvukový letoun neobjevil.

Nyní má nejlépe našlápnuto menší cestovní letadlo Global 8000 od kanadské firmy Bombardier. Pojme sice jen devatenáct pasažérů, ale na jeho obranu je nutné říci, že se jedná především o stroj pro privátní lety.

Jak rychle letí

To je oč tu běží. Global 8000 při testech dosáhl rychlosti 0,94 Mach, což je dost na to, aby letoun začal létat v ostrém provozu v roce 2025. Malý stroj uletí při této rychlosti slušných 14 800 kilometrů. Letadlo se podle výrobce má stát nejrychlejším byznys letounem současnosti.

Zda se podaří rychlost ještě o malinko zvýšit, není jasné. Před několika dny sesterský stroj Global 7500 při testech dokázal letět 1,015 Mach. Je potřeba také dodat, že při testech letadlo létalo na udržitelné letecké palivo známé pod zkratkou SAF. Než se však malý (ale rychlý) stroj začne vyrábět, může se stát ještě hodně věcí. Konkurence v sektoru nadzvukových letounů je skutečně veliká.

Concordy jsou sice v důchodu už prakticky dvě desetiletí, závody v nadzvukovém létání vypukly ale až v posledních letech. O to jsou zřejmě intenzivnější.

V loňském roce se ohlásil dopravce United Airlines a od roku 2029 chce létat nadzvukově. K tomu aerolinkám poslouží 15 hypersonických letadel.

Pak je tu také mimo jiné společnost Boom Supersonic, která je na konci pozemního testování letounu X-B1. To je označení pro prototyp letadla s futuristickým názvem Overture, který má pojmout až 88 pasažérů. Stroj má být primárně cílen na zaoceánské lety a firma tvrdí, že bude létat rychlostí 2,2 Mach.

A pak je tu ještě samotná NASA, která provádí pozemní testování hypersonického letounu s prototypovým označením X-59. Jedná se ale o experimentální stroj, jehož finální určení NASA tak zcela nesdělila. Zatím agentura informuje v tom smyslu, že letoun má za úkol najít řešení pro dosahování nadzvukových rychlostí bez známého hlučného sonického boomu.

A na závěr připomenutí legendárních Concordů. Ty létaly mezi roky 1976 až 2003 a i se svými dnes již zastaralými technologiemi dosahovaly rychlosti Mach 2, zatímco pojmuly 100 pasažérů.

Autorský článek, další zdroj: CNN.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky