Současné elektromobily mají malou kapacitu baterie a vysokou cenu. Je šance na převratnou změnu?

 Auto-Moto 
30. listopadu 2019 09:45 / Petr Vlach
  0
📷
5 fotografií v galerii
Číňané plánují přímo nabídnout pronájem akumulátorů Depositphotos
Výzkum na poli elektromobility běží naplno. Vedle rozvoje stávajících technologií je v plánu využít i další možnosti. Ke slovu se možná dostane také setrvačník.

Současné elektromobily mají příliš malou kapacitu baterie a vysokou cenu. Čím jde kapacita výš, tím se zvyšuje cena. To je logické. Je nějaká šance na převratnou změnu?

Nabíjecí stanice na klíček

Jedno z řešení není ani tolik o tom, že by přineslo změnu samotným autům na elektřinu, ale dokáže vyřešit problém s jejich nabíjením. Auta totiž potřebují dostat svůj podíl energie a vzniká otázka, kam tuto energii uložit na místech, která nejsou vybavena dostatečnou kapacitou sítě, případně kam uložit přebytky energie z obnovitelných zdrojů. Jednou z možností je vedle stavby obřích přečerpávacích elektráren také využití potenciálu kinetické energie. Přebytky energie tak mohou „natahovat“ pružinu v zařízení velikosti kontejneru. Uvnitř bude značná míra vakua a minimální tření. V případě potřeby se potom zařízení roztočí a bude vyrábět elektrickou energii. Výhody jsou jasné. Mechanické zařízení je levnější než velkokapacitní akumulátory. Nevýhodou jsou ztráty energie.

Nové akumulátory

Ke slovu by mohly v dohledné době přijít nové akumulátory s volně stojící elektrodou. Jsou-li informace firmy Nikola Motors správné, pak příští rok bude ve znamení akumulátorů se čtyřikrát větší hustotou uložení energie. Při stejných rozměrech tak kapacita významně poskočí a nebude problém realizovat dojezdy dvojnásobné v porovnání se současným stavem. Místo 300 km tak urazíte 600 km na jedno nabití, a to už je hodnota, při které začíná mít elektromobil smysl. Hlad po nových řešeních se projevuje na všech frontách. Další informace můžete získat třeba v článku zde.

S jiným řešením pak hodlají přijít Číňané, kteří plánují nabídnout pronájem akumulátorů. Tím by se dal řešit problém klesající kapacity. Kdyby se ale sjednotil tvar akumulátorů pro elektromobily, daly by se vyměňovat na čerpacích stanicích kus za kus, a tím by odpadl i problém s dlouhým stáním na nabíječce.

Čistá energie

Aby všechny snahy o elektromobilitu měly smysl, je třeba získávat energii opravdu čistým způsobem. Dnešní fotovoltaické elektrárny a větrné elektrárny už kritéria čistoty splňují. Na rozdíl od tepelných elektráren, ale i plynových či jaderných reaktorů za nimi nezůstávají žádné problematické odpady a znečištění. Jen je třeba energii vhodně uložit. Nové akumulátory jsou obrovskou nadějí. A přečerpávací elektrárny a různé lokálně umísťované nabíječky s obřím setrvačníkem také. U přečerpávacích elektráren si ale nesmíme představovat řešení u jednotlivých domů. K výrobě 1 kWh bychom totiž potřebovali příliš mnoho tun přečerpané vody.

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky