Nenápadná porucha vozu, která vás může stát život
Určité vady vozu jsou patrné a vlastně vám ani nedovolí odjet nebo jsou tak do očí bijící, že brzy zamíříte do servisu. Existují ale poruchy, které jsou nenápadné a velmi nebezpečné.
Vadné tlumiče
Tlumiče na našich cestách nevydrží dlouho. Existují všelijaké spory o jejich životnost. Někdo tvrdí, že lze najet maximálně 100 tisíc kilometrů, jiný najede i dvojnásobek, další má oprávněný pocit, že po 20 tisících už to není ono. Tlumič je součástka, která se opotřebovává průběžně a tím je dost záludná, protože nikdy nemáte jasné srovnání, kdy bylo vše v pořádku a kdy už je to zcela špatně. Mezi těmito stavy je obvykle plynulý proces. Podstatné je, že vadné tlumiče výrazně zhoršují ovladatelnost vozu, mají vliv na bezpečnost jízdy, její komfort. A navíc dokonce ovlivňují stav dalších součástí podvozku, takže jízdou na vadných tlumičích nic nezískáte, ba naopak.
Jak poznat vadné tlumiče
Způsobů je hned několik. Naše pocity mohou někdy mást, protože se stav zhoršuje průběžně. Proto je určitě nejspolehlivější zajít na test tlumičů, kde se dozvíme účinnost jednotlivých tlumičů v procentech. Hodnoty pod padesát procent jsou už naprosto nevhodné pro provoz na silnicích. Pokud chcete ušetřit za testy, můžete se rozhodnout buď měnit tlumiče po najetí určitých kilometrů nebo využít jednoduchý test, kdy se snažíte auto rozhoupat na parkovišti. Jestliže se houpe i po skončení impulsu, který jej rozhoupal, pak jsou tlumiče jistě špatné. Signály za provozu jsou podobné. Auto se houpe, odskakuje ze směru při projetí nerovnosti, na zvlněné silnici při brždění je aktivní systém ABS. Jiným signálem pro výměnu je unikající náplň. Další známkou vadných tlumičů jsou nepravidelně sjeté pneumatiky.
Originály nebo náhrady?
Při pořizování nových tlumičů se můžete vydat také několika cestami. Jednou je nákup originálních dílů ve značkovém servisu. Výměna bude dražší, ale u zánovních aut se jistě vyplatí. Pokud se ale rozhodnete pro nákup u náhradních výrobců, nemusí být vaše volba špatná, ale určitě se nevyplatí kupovat ty nejlevnější kusy. Obyčejné olejové tlumiče totiž při delší jízdě přestanou plnit své funkce, protože v nich olej zpění. Klasické jsou plynokapalinové tlumiče, které tento nešvar eliminují. I zde ale není volba jednoduchá, protože existují v různých konstrukčních variantách. Ty nejlepší jsou dvojčinné, takže tlumí v obou směrech pohybu. Pro příznivce sportovní jízdy se pak vyrábějí i speciální plynové tlumiče, ale to je zase jiná kategorie. Mezi náhradními výrobci může být i výrobce, který vyrábí pro určité značky. Znamená to, že při dobrém výběru náhradního výrobce můžete získat dobrou kvalitu a ušetřit pár tisíc. Pozor si ale musíte dát na výměnu. Nelze ji provádět na odlehčené nápravě a určitě potřebujete alespoň stahovák pružin a spoustu dalšího vybavení. Proto je dobré věc svěřit takovému servisu, který výměnu provede správně.
Kolik to stojí
Výměna tlumičů v autorizovaném servisu stojí asi 16–20 tisíc korun. Pro dražší vozy to určitě není mnoho. Nejlevnější tlumiče lze pořídit od několika stovek. Budou se ale hodit spíš na auta, se kterými se jezdí denně jen deset či dvacet kilometrů do práce nebo na nákup. Důležité je, že je třeba vždy vyměnit tlumiče na dané nápravě. Když tedy třeba teče levý přední tlumič, je nutné vyměnit i pravý, aby celá náprava měla stejné parametry a nedocházelo k nepředvídatelnému chování v zatáčkách. Obecně je stejně nejlepší měnit tlumiče všechny a výměnu po nápravách si nechat jen pro případ, kdy dojde třeba k nehodě a tlumiče na druhé nápravě jsou zánovní a je zbytečné je měnit.
Výměnou tlumičů ušetříte za servis dalších částí vozu. Jestliže totiž podvozek zbytečně vibruje, je jasné, že se opotřebovávají další součásti, které bude potřeba vyměnit. Navíc se opravdu zvyšuje riziko nehody, prodlužuje se brzdná dráha a vůz není schopen reagovat na složité situace na silnici. Dobré tlumiče jsou stejně důležité, jako dobrý motorový olej, o tom si ale můžete přečíst třeba v článku zde.