Umělá inteligence pomáhá hledat firmám nové zaměstnance
Průzkumy v oblasti personalistiky a lidských zdrojů ukazují, že jen zhruba pouhých 10 procent životopisů poslaných do různých výběrových řízení je skutečně takových, které stojí za úvahu. Důvod je jasný – jen takto nízké procento prý odpovídá požadavkům na pracovní pozici. Ti ostatní to jen „zkouší“.
Pomocí technologie se vše zkrátí a zefektivní
A protože oblast HR (personalistiky) nyní už nespoléhá vždy jen na to, co kdo do výběrového řízení pošle, pomáhá personalistům i takzvaným headhunterům (lovcům mozků) moderní technologie. Například vyhledávací algoritmy. Pročesávají interní databáze kandidátů, externí zdroje a sociální sítě. Když narazí na vhodného kandidáta, vyberou ho. Dokážou se učit a vyhledávání stále zdokonalují. To, co by člověk pročítal a filtroval dny, tak nyní zvládne AI během vteřin. Pátrání se tak výrazně časově zkracuje.
A tím využívání umělé inteligence nekončí. Naopak – přichází další fáze. Po předvýběru vhodných kandidátů nastupují takzvaní HR chatboti. Sami cíleně a individuálně oslovují vybrané kandidáty přes chatovací aplikace typu Facebook, Messenger nebo Viber, někteří dokážou i sepsat e-mail. Komunikační robot má na starosti prvotní oslovení a ověření, zda je kandidát skutečně pro firmu vhodný a jestli má o práci zájem.
Chatbot udržuje kontakt s vybranou osobou. Skoro lidsky
Technologie je již na takovém stupni vývoje, že chatbot umí odpovědět potenciálním zaměstnancům na základní otázky, provede další filtr a vybrané lidi setřídí v interní databázi. Ve finále nabídne soupis nejlepších kandidátů, kteří se na danou pozici hodí a projevili o ni zájem. Na rozdíl od personalistů lidských tito se nikdy nezastaví. S vytipovanými lidmi tak dokážou komunikovat dvacet čtyři hodin sedm dnů v týdnu, kdykoli vytipovaní jednotlivci chtějí. Chatbot je dokonce pozve i na pohovor, aby „kořist“ neunikla, zároveň s ní udržuje kontinuální vztah ve všech fázích náboru. Už je to prostě tak – umělá inteligence dokáže nasimulovat, když je to třeba, velmi osobní přístup.
I v Česku už jsou zkušenosti
Chatboty už běžně pomáhají v komunikaci a předvýběru zaměstnanců do výroby například ve společnosti Knorr-Bremse, která vyrábí brzdové systémy pro železniční a užitková vozidla. Tato česká pobočka, sídlící v průmyslové zóně u Liberce, byla mezi prvními firmami, které v České republice chatboty začaly využívat pro nábor lidí.
Jisté je tedy jedno. Umělá inteligence zásadně mění a v brzké době měnit bude přístup k lidem a také lidským zdrojům. Čtěte také: Bankovní umělá inteligence má jméno Nikita. Odhadne lidi i podle typu jejich mobilu.