Bankovní umělá inteligence má jméno Nikita. Odhadne lidi i podle typu jejich mobilu
Ověřování schopnosti klientů splácet své závazky je stále náročnější. Navíc je tlak na to, aby vše probíhalo v co nejkratším reálném čase. Pro člověka se to stává už téměř neproveditelné. Ten, kdo používá platební aplikaci Twisto, by měl vědět, že v tomto případě to již má v popisu práce jistá Nikita.
Není to ale sličná a přísná slečna z masa a kostí. Tahle funguje na algoritmech, a díky tomu klienty umí bez emocí zhodnotit podle jejich skutečné úvěruschopnosti. Její sužby jsou tak dobré, že ji vedle Twista nyní již využívá dalších šest nebankovních firem. Vyplácí se to.
Nasazení Nikity mimo jiné pomohlo odhalit už několik organizovaných skupin, které se snažily dělat internetové podvody.
Ze čtyř údajů zjistí, co je volající zač
„Stačí, když volající zájemce sdělí čtyři údaje: jméno, e-mail, adresu a telefonní číslo,“ říká manažer risku Michal Kročil. Jak doplňuje, další informace už algoritmus sbírá samostatně a postupně je vyhodnocuje. Kombinuje několik set malých a drobných informací. Každá jednotlivá je sice pouze malý střípek, avšak i tak posouvá žadatele na škále hodnocení směrem nahoru nebo naopak dolů.
Nikita přišla na svět před šesti lety. Tehdy ve své první verzi, která se postupně vylepšuje. Její činnost stojí na několika vrstvách, všechno však zvládne do několika sekund. Algoritmus v ní pak rozhodne, zda je možné bezpečně dotyčné osobě otevřít úvěrový rámec pro placení kreditní kartou.
Nikita hledá i informace o obsahu nákupních košíků
Je to tak. Jestliže se někomu při jménu Nikita vybaví film a ruská špionka, tahle by ji za chvíli asi velmi brzy strčila do kapsy. V rozmezí několika sekund vyhledá o zájemci informace technického charakteru. Zjistí, jaké zařízení potenciální budoucí klient používá, když na internetu nakupuje, z jakého typu telefonu (či jiné elektroniky) žádá o úvěr. Zjistí značku, operační systém i velikost displeje.
Pak Nikita zanalyzuje informace z nákupního košíku a veřejně dostupná data. Zajímá se dokonce i o to, jak v bydlišti klienta dopadly volby. Podle vývojářů totiž vyšší sympatie voličů k SPD nebo ke KSČM může naznačovat případný problém. Pak ještě Nikita koukne, jaká je v místě bydliště volajícího úroveň nezaměstnanosti či jaké hodnocení na webu mají restaurace v okolí.
Vše za pár vteřin. James Bond by slepě žasnul
Algoritmus se stále vylepšuje. Neuronové sítě umějí z dat už teď ale vytěžit víc, než umějí banky, které typicky při žádosti o úvěr vyžadují, aby klient do formuláře o sobě vyplnil dvacítku informací. A až poté posuzují bonitu žadatele.
V současné době Nikita zabrání zhruba 97 procentům pokusů o internetové podvody. Je schopná rychle identifikovat rizikové či anomální vzorce transakčního chování útočníka.
Statistiky ze zhruba tří milionů transakcí, které za dobu existence systémem prošly, ukazují, že internetoví podvodníci se nejčastěji zaměřují na elektroniku a erotické zboží. Vyhledávají často e-shopy, jejichž produkty lze jednoduše zpeněžit.
Muži jsou rizikovější, ale u aut podvádějí víc ženy
Ve všech kategoriích jsou muži rizikovější, paradoxně v oblasti auto-moto se pokoušejí o podvod častěji ženy. Nejvíce pokusů o takové jednání přichází z mobilních telefonů se systémem Android.
Bankéři již vědí, že existují dvě hlavní skupiny podvodníků, se kterými je vysoce pravděpodobné se setkat. Jednou jsou organizované skupiny s kriminálním pozadím, které se snaží najít slabé místo. Většinou používají takzvané bílé koně nebo upravují a falšují dokumenty, na které pak jdou žádat o peníze nebo rychle prodejné zboží.
Druhou skupinou jsou lidé, kteří zkusí nezaplatit a zkoušejí, co se stane. To jsou prý častěji mladší lidé, ale většinou se s nimi dá následně komunikovat.
Každý pokus o podvod nyní vede jen k dalšímu vylepšení algoritmu. Nikita tak bude zřejmě brzy nepřekonatelná. Čtěte také: Umělá inteligence podle obrázku rozpozná oblečení a doporučí, kde si ho lze objednat.