Umělá inteligence podle obrázku rozpozná oblečení a doporučí, kde si ho lze objednat
Vezměme to však popořádku. Novou službu letos představila společnost Amazon. Zákazníkům tím poskytuje možnost objednat si zboží přesně podle jejich představ.
Umělá inteligence kolem nás
Služba je schopna analyzovat nejen fotky pořízené fotoaparátem telefonu, ale také snímky obrazovky. Zákazníci Amazonu mají ke službě přístup v mobilní aplikaci, která je k dispozici pro operační systémy iOS i Android. Stačí v pravém horním rohu klepnout na tlačítko s obrázkem fotoaparátu, vybrat možnost „StyleSnap“ a poskytnout obrázek s vytouženým oblečením.
Jedná se vlastně o aplikaci, která zároveň názorně ukazuje, jak lze využít schopnosti umělé inteligence, aniž by její uživatelé měli povědomí, jak to vše funguje. Stačí zkrátka jen vyfotit a objednat.
Samozřejmě, že služba následně vyhledává zboží výhradně v katalogu Amazonu. Dokáže ale při nabízeném výběru produktů brát v potaz hned několik faktorů – cenové rozpětí, značku i zákaznické hodnocení. Různá nastavení ani pozice osoby na obrázku údajně nebudou mít vliv na schopnost nástroje najít podobné oblečení.
Jednoduché řešení pro každého
Jak Amazon prozradil, a logicky se dalo očekávat, nová služba je zacílena hlavně na ženy a dívky. Podle statistik totiž v tomto megaobchodě tvoří kolem 80 procent zákazníků nakupujících oblečení právě ženy. Autoři nápadu se tak opírají o předpoklad, že ženy jako zákaznice vybírají zboží zejména podle toho, jak působí vizuálně.
Umělá inteligence posiluje
Představená novinka není však jediná, která pomocí umělé inteligence (Al) pomáhá Amazonu k větším ziskům. Podle agentury Bloomberg, která o tom získala příslušné dokumenty, se prý pracuje též na novém nositelném zařízení, které zvládne na základě tónu hlasu rozpoznat, jakou má člověk náladu a jestli se cítí šťastně nebo smutně.
Mělo by jít o jakýsi náramek, pracovně prý pojmenovaný Dylan. Na něm mají být mikrofony pozorně poslouchající řeč uživatele. Cíl? Poznat, v jakém psychickém rozpoložení se uživatel nachází, a podle toho mu radit s interakcí dalších lidí.
Zařízení se má v dohledné době připojovat k telefonu a nachází se podle zmíněné agentury v beta testování. Amazon o něm však interně hovoří spíš jako o pomůcce ke „zdraví a fitness“. Podstatné však je, že by měla být schopná rozpoznat štěstí, nadšení, strach i znechucení. Ví se i to, že na projektu pracuje vývojová skupina Amazonu Lab126 ve spolupráci s týmem hlasové asistentky Alexy.
Čtení z obličeje
I když se to poměrně nedávno jevilo spíše jako sci-fi, dnes se čtení lidských emocí pomocí techniky již používá stále častěji. Samozřejmě, že vydatnými pomocníky, bez kterých by to nešlo, jsou počítačové vidění a umělá inteligence.
Podle dostupných informací však o vizuální čtení společnosti Amazon primárně nejde. Zaměřuje se spíše na detekci emocí z hlasu, aby schopnost eventuálně zabudoval do svých chytrých reproduktorů Echo. Pokračuje tak v dříve zveřejněných záměrech, ze kterých vyplývá, že si reproduktory přeje udělat společně s Alexou více živější.
Není asi třeba rozebírat, že Alexa je (od loňského roku) patentovaná asistentka Amazonu. Z hlasu třeba pozná, zda je uživatel nemocný a ihned mu umí objednat léky. Jste smutní? Alexa vám nabídne objednávku čokolády. Je to jednoduché – na všechny emoce se dá vždy navázat nějaký obchod.
Ani Češi nestojí v této oblasti stranou
Podobné projekty však vstupují do reality i jinde, a s pomocí dalších firem. Už v roce 2017 například česká společnost Blue Dynamic představila svůj produkt eMotion. Ten v provozech počítá návštěvníky a rozpoznává jejich věk, pohlaví a náladu. Jedná se o řešení postavené na cloudových službách a strojovém učení od Microsoftu. Systém tak neustále koriguje a zlepšuje své výstupy, aby co nejlépe predikoval chování a složení zákazníků.
Prostřednictvím platformy Azure řeší eMotion tři základní oblasti: sběr dat, jejich transformaci a následnou vizualizaci. V prvním kroku jsou data sbírána pomocí systému stojícím na Windows 10 IoT Core, který detekuje zákazníky a jejich obličeje. Zde dochází k nepřetržité analýze kamer, které obchodní prostory snímají.
Následná transformace zachycených dat na informace probíhá pomocí cloudové infrastruktury, především Azure IoT Hubu. Výstupem je informace o dané osobě, tedy již zmiňované emoce, pohlaví a věk. Nasadit lze toto zařízení velice rychle a na různá místa. Nákupní centra a jeho obchody, banky, hotely, veletrhy nebo třeba stadiony.
Všímá si i netypického chování
Umělá inteligence na těchto místech umí vyhodnotit, co poskytované služby u zákazníků v daný čas a na daném místě vyvolaly. Doporučí i vhodnou velikost oblečení, které se jim líbilo, stejně jako posoudí, jestli jste byli spokojeni při placení na pokladně. Prodejce pak může korigovat jednání prodavačů či obchodních procesů v reakci na typické emoce klientů.
Umožní též snadněji rozeznat podezřelé či nestandardní chování návštěvníků. A tak třeba vytipovat případného zloděje. Centrům umí ulehčit sledování nežádoucích, ale rovněž naopak VIP osob. Bude průběžně aktualizovat jejich přehledy a sdílet je mezi prodejnami, stejně jako upozorní, že jsou tito exponovaní lidé v budově. (Čtěte také: Umělá inteligence už umí napodobit hlas i tvář. Stačí jí k tomu vteřiny).