Sedadlo smrti se přestěhovalo. Kde hrozí v automobilu největší nebezpečí?
Často se setkáváme s názorem, že je na tom spolujezdec v rámci bezpečnosti nejhůře, a proto se místu vedle řidiče se občas přezdívá sedadlo smrti. Podle nejnovější studie to ale neplatí. Pojďme se podívat na důvody.
Chybějící airbagy
Bezpečnosti řidiče je věnována velká pozornost, například zavedení airbagů vedlo k výraznému zlepšení. Bezpečnost cestujících na zadních sedadlech ale stále zaostává. Lidé, kteří cestují vzadu, jsou často při čelním nárazu odkázáni pouze na bezpečnostní pás, mnohdy je ale síla nárazu tak velká, že samotný pás je příčinou vážného poranění hrudníku. Spolujezdce na předním sedadle ale chrání airbag, který pojme část síly nárazu.
Chybná statistika
Svoji roli hraje také statistická nesrovnalost v oblasti obsazenosti havarovaných vozidel. Zatímco řidič je logicky přítomen vždy a spolujezdec při většině nehod, naproti tomu zadní sedadla nebývají obsazená vždy. A tento fakt dřívější statistiky nezohledňovaly. Porovnávala se absolutní čísla. A i odtud plynula převaha smrtelných zranění na předních sedadlech.
Ach, ty bezpečnostní pásy
Podle zveřejněných statistik zemře člověk sedící na zadním sedadle při každé 184. nehodě. Místo vedle řidiče je osudné až při 218. nehodě a řidič dokonce umírá při každé 315 nehodě. Důvod? Výše zmíněné airbagy a také používání bezpečnostních pásů.
Vzadu totiž stále velká část cestujících pásy ignoruje. Pásy přitom zvyšují pravděpodobnost přežití až desetkrát. Podle průzkumů nad bezpečnostnímu pásy ohrnují nos zvláště mladí lidé, a to i v případě, že sedí na místě řidiče či spolujezdce. Třetina nováčků za volantem přiznává, že se poslední dobou nepřipoutala a polovina se dokonce nepoutá pravidelně.
Kde je místo smrti?
Zpět k místu smrti. Kde se tedy nachází dnes? Zdá se, že v největším nebezpečí je ten, kdo sedí vzadu vpravo. Na pravou zadní část vozidla jde sice při střetech vozidel nejmíň nárazů (na rozdíl od předku a levé části), při nejtěžších nehodách, kdy se vůz převrátí na střechu, ale bývá právě toto místo vozu obvykle zdeformováno jako první. A totéž podle statistik platí, když auto vrazí do stromu nebo sjede z vozovky. (Dále čtěte: Dvanáct technologií, které do šestnácti let zásadně ovlivní svět).