Budoucnost letecké dopravy: Americký výrobce představil nový motor pro nadzvuková letadla
Zástupci společnosti GE Aviation představili novou rodinu proudových motorů s názvem Affinity. Tyto výkonné motory jsou určeny pro pohon nadzvukových dopravních letadel.
Společnost GE Aviation je jedním z průkopníků v oblasti návratu nadzvukové civilní letecké dopravy. Ve spolupráci s leteckou společností Lockheed Martin vyvíjí nadzvukový proudový letoun pro přepravu cestujících s názvem Aerion AS2. Nový motor je tak speciálně navržen pro pohon tohoto nového stroje.
Poté co byl ukončen provoz legendárního Concorde se nadzvukové dopravní lety staly pro lidi nedostupné. Díky inciativě NASA a mnoha dalších společností včetně GE Aviation, které slibují renezanci v tomto segmentu, se nadzvuková letecká doprava pomalu vrací. Společnosti totiž díky novým technologiím dokázaly překonat řadu potíží, které nadzvukové létání provází, jako například nadměrný hluk a neekonomický provoz.
Klíčovou částí tohoto projektu je vývoj motoru, který dokáže mnohem více než hladový motor Rolls-Royce / Snecma Olympus 593, který uměl Concorde prohnat oblohou rychlostí až 2 133 km/h (Mach 1,8). Vývoj nového motoru je podle společnosti výsledkem spolupráce předních expertů se zkušenostmi z výroby motorů pro Boeing 787 Dreamliner.
Motor Affinity je navržen speciálně pro letoun Aerion AS2, ale společnost plánuje vyrábět motory v podobě, aby šly použít na mnohem širší paletu letounů. Motory budou zkonstruovány tak, aby mohly spolehlivě fungovat i v nadmořské výšce 18 tisíc metrů.
Motor bude splňovat nejpřísnější normy a plné digitální řízení (FADEC), což je počítačový systém který kompletně dohlíží na správný provoz motoru, aniž by bylo potřeba zásahu pilota. Společnost již před časem uvedla, že Aerion AS2 uskuteční svůj první let v roce 2023, přičemž homologace pro provoz by mohlo letadlo dosáhnout o dva roky později. Dále čtěte: (Ďábelskou motorku TMC Dumont pohání motor z letadla).