Prasklina v trupu ISS nevznikla nárazem meteoritu. Vesmírná loď byla poškozena již na Zemi

Letectví
05. září 2018 07:21 / Lukáš Bauer
Mezinárodní vesmírná stanice se ocitla v ohrožení NASA
Během uplynulého týdne byla zveřejněna informace o poškození pláště Mezinárodní vesmírné stanice ISS. V plášti ruské kosmické lodi Sojuz, která je součástí ISS, byla objevena trhlina. Nejdříve se předpokládalo, že poškození mohl způsobit meteorit, až nyní Rusko oznámilo, že se jedná o výrobní vadu.

V polovině minulého týdne se astronauté na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dostali do nepříjemné situace. V trupu kosmické lodi Sojuz MS-09, která je její součástí, byla totiž objevena trhlina, která v kosmickém prostředí může znamenat vážný problém. Dírou v trupu začal unikat vzduch a bylo nutné ji rychle opravit.

Na opravě začali ihned pracovat astronauté z Ruska a USA, kteří otvor nejprve zalepili speciálním lepidlem a poté, co vzduch přestal unikat, ji opravili dlouhodobě. Stažení kosmické lodi na Zemi tedy nebylo nutné.

V pondělí oznámila ruská strana, že za ztrátu tlaku a únik vzduchu na lodi Sojuz MS-09 nemůže náraz meteroritu, jak se zprvu předpokládalo, ale výrobní vada. Podle dostupných informací vznikla vada již ve výrobě a údajně byl identifikován i zaměstnanec, který závadu způsobil.

Zaměstnanec ve výrobě omylem vyvrtal malý otvor do stěny lodi. Tento fakt nikomu neoznámil a díru jednoduše zalepil speciální směsí. Díky tomu závadu během tlakových zkoušek nikdo nedokázal identifikovat. Problém se neobjevil ani v průběhu prvních dvou měsíců letu na oběžné dráze, lepidlo však postupem času začalo degradovat a vydrolilo se.

Ruská kosmická společnost Eněrgija, která je za výrobou Sojuzu zodpovědná, podle tiskové agentury RIA Novosti zahájila interní vyšetřování. Navíc uvažuje o vzniku mimořádné vyšetřovací komise. Dále čtěte: (Robot Oportunity se stále nehlásí. Nejdéle trvající mise na Marsu je zřejmě ztracena).

Témata: otvor, díra, únik, vzduch, oprava