Letecká doprava se v budoucnu dočká výrazné proměny
Světovým lídrem v oblasti centrálních řídících středisek je Švédsko, které v nich vidí budoucnost nejen Evropy. Tato centra, která mohou být vzdálena až několik stovek kilometrů, slouží jako virtuální řídící věže pro několik letišť najednou. Švédsko v tomto konceptu vidí vyšší efektivitu, bezpečnost a především výraznou úsporu nákladů.
Virtuální věže vypadají uvnitř podobně jako ty, které jsou na běžných letištích, pouze s rozdílem, že tyto nemají okna a dispečeři sledují letiště kamerami. Díky mnoha senzorům má virtuální věž informace v reálném čase a nabízí 360stupňový pohled na celou letištní plochu. Z důvodu bezpečnosti data do věže putují různými kanály. Záběry z drah jsou doplněny dalšími systémy potřebnými k řízení dopravy, informacemi o počasí a letových plánech.
„S virtuálními věžemi můžeme zvýšit bezpečnost. A to jak v řízení letadel na příletové a odletové dráze, tak při podpoře v detekování letounů,“ tvrdí Erik Bäckman, ředitel společnosti rozvíjející virtuální věže.
Švédský projekt měl původně nabízet levné řešení pro menší letiště, kde řízení provozu může dělat až čtyřicet procent z celkových nákladů. Investovat do něj ale teď chtějí i velká letiště, která v něm vidí příležitost, jak dlouhodobě ušetřit spoustu peněz.
Letiště v Belgii budou například vybavena tímto centrem nejpozději do tří let. Stejná technologie dostala zelenou také ve Velké Británii, Rumunsku, Německu, Francii, Norsku a Maďarsku. V České Republice se zatím o tomto projektu neuvažuje. V letecké dopravě se připravuje také další velká změna (čtěte: Postel pro každého cestujícího? Airbus připravuje revoluci v letecké dopravě).