Inženýři právě našli způsob, jak přeměnit CO2 na letecké palivo

 Letectví 
08. ledna 2021 07:20 / Mirka Malá
  3
📷
3 fotografie v galerii
Letecký průmysl čekají obrovské změny Depositphotos
Leteckou dopravu i v souvislosti s koronavirovou pandemií čekají velké změny a patří mezi ně i inovace leteckých pohonů. Vědci z Oxfordské univerzity nabízejí nový způsob, jak přeměnit odpadní CO2 na použitelné uhlovodíky a dokonce na tryskové palivo.

Proudové motory mohou přijímat širokou škálu paliv, včetně částečné biomasy, což aktuálně zavedlo anglické královské letectvo. Trh nápadů je otevřený lidem s novými koncepty pro provozování letadel s dopady na celé oblasti, jako je obrana a výzkum.

Jak přeměnit CO2 na palivo

Tento proces zahrnuje výrobu chemického katalyzátoru pomocí chemické reakce zvané organické spalování, poté použití katalyzátoru k přidání atomů vodíku, což je stejný proces, který přeměňuje běžné tuky na tuky bohaté hydrogenované.

Katalyzátorem je železo, mangan a draslík, chemicky sestavené pomocí relativně nového procesu zvaného metoda organického spalování (OCM). Tím se nahradí metoda s nápadnou nevýhodou. Oxfordští vědci vysvětlují: "Katalyzátory na bázi železa se obvykle připravují chemickým kosrážením, které bohužel spotřebovává značné množství vody."

"Mezi metodami syntézy katalyzátorů je takzvaný OCM uznáván jako energeticky efektivní a ekonomicky životaschopný přístup pro syntézu v jedné nádobě různých nanostrukturovaných pevných katalyzátorů. “

Pomoci může i cukr

Vědci dokonce testovali běžnou mouku a cukr a doufají, že zkoumáním široké škály možností demystifikují tento proces, kde by i méně účinné procesy mohly stále ušetřit spoustu oxidu uhličitého. Jakmile jsou materiály katalyzátoru připraveny k okamžitému použití, používají se k přeměně oxidu uhličitého nejprve na oxid uhelnatý nebo methanol a poté na tryskové palivo.

"Toto je tedy vize cesty k dosažení čistých nulových emisí uhlíku v letectví," uzavírají vědci. "Je to mylník budoucího globálního leteckého odvětví s nulovými emisemi uhlíku."

V letectví v současné době probíhá zatím skrytá revoluce. Všichni hledají čistší a levnější způsoby létání. Daleko od realizace nejsou už ani plně elektrické menší stroje, které jsou schopné létat na kratší vzdálenosti. Tajemstvím už není ani fakt, že budoucí letadla budou mít i zcela jiné tvary, než na které jsme zvyklí už řadu desetiletí. Dále čtěte: Sítě 5G povedou k leteckým haváriím, tvrdí letecké úřady.

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Moderátor Aleš Cibulka dal všude výpověď a skončil s totálním vyhořením organismu. Po čase i s 24 stehy...

Styl

Anna (48): Matka zemřela a sestry jsou náhle kvůli dědictví jako saně

Dům a zahrada

Dopřejte si vlastní ovoce i během zimních měsíců. Důležitá je zralost při sklizni a vhodná vlhkost při...