Jak vyměnit chladicí kapalinu, aby se vaše auto nepřehřívalo

Chladicí kapalina je nezbytná pro správný chod motoru
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Auto-Moto 
27. října 2020 11:11 / Depositphotos
  0   0
Udržování vozidla proti přehřátí vyžaduje pravidelnou údržbu vašeho chladicího systému. Tím se prodlouží životnost vašeho auta a zabrání se mimořádným událostem na silnici.

Sundáte víčko a podíváte se na chladicí kapalinu. Je to obvykle pěkný odstín modrozelené, nebo možná červené nebo růžové. Vše je na první pohled v pořádku. Měli byste to tak nechat? Pokud to byly dva roky nebo více od posledního vypuštění, odpověď zní pravděpodobně ne.

Dnešní motory jsou nabité hliníkovými součástmi, včetně hlav válců, vodních čerpadel, potrubí a dokonce i bloků motorů. Dva primární tepelné výměníky - radiátor a topení - jsou také hliníkové. Hliník potřebuje k tomu, aby přežil, vynikající antikorozní ochranu a vlastnosti běžné modrozelené a červené nemrznoucí směsi, které potlačují korozi, vydrží asi za dva roky. Pokud chcete, aby se vaše auto efektivně chladilo, potřebujete, aby všechny tyto součásti motoru zůstaly v dobrém funkčním stavu.

Chladicí kapalina má samozřejmě dvě hlavní funce, a proto jsou pojmy "chladicí kapalina“ a "nemrznoucí směs“ zaměnitelné. V zimních měsících nemrznoucí směs především v minusových teplotách nezmrzne, na rozdíl od vody. Zmrzlá voda v chladicím systému může způsobit prasknutí důležitých součástí motoru. Vždy vyberte nemrznoucí směs, která vydrží celou škálu vysokých a nízkých teplot, které vaše auto během roku zažije.

Jak nemrznoucí směs udržuje vaše auto

Jednoduše řečeno, vodní čerpadlo cirkuluje směs nemrznoucí kapaliny a vody mezi motorem a chladičem vašeho vozu. Chladicí kapalina se při cirkulaci motorem zahřívá. Vodní čerpadlo poté přesune tuto ohřátou chladicí kapalinu přes horní hadici chladiče  do chladiče, což je výměník tepla naplněný kovovými trubkami. Tyto trubky jsou u novějších automobilů obvykle hliníkové, což je jeden z důvodů, proč je důležitý výběr správné chladicí kapaliny. Žebra připojená ke kovovým trubkám chladiče odvádějí teplo z chladicí kapaliny do vzduchu nasávaného chladičem pomocí ventilátorů. Zchlazená chladicí kapalina se poté odčerpá z chladiče spodní hadicí zpět do motoru, kde cyklus začíná znovu.

Když je motor studený, chladicí kapalina cirkuluje pouze uvnitř motoru, takže se motor může rychleji zahřát. Chladicí kapalina také protéká hadicemi, které vedou do a ven z ohřívače, což vydává teplo okolnímu vzduchu jako miniaturní radiátor. V tomto případě je však ohřátý vzduch vháněn do prostoru pro cestující.

Natlakování chladicího systému také zvyšuje bod varu chladicí kapaliny, takže víčko chladiče (které je někdy umístěno na motoru nebo zásobníku chladicí kapaliny) má tlakový ventil, který zvyšuje tlak v chladicím systému. To podstatně zvyšuje bod varu chladicí kapaliny. Takže bod varu směsi nemrznoucí kapaliny a vody v poměru 50/50 ve správně fungujícím systému je dostatečně vysoká, což chrání motor před přehřátím.

Výběr správné nemrznoucí směsi

Většina nemrznoucích směsí se vyrábí ze základní chemikálie nazývané ethylenglykol. U většiny značek se používá modrozelené barvivo, někdy červené. Chladicí kapalina s delší životností má barvu růžovou a má asi o rok delší životnost. Pokud jste si svoje auto pořídili s tradiční modrozelenou nebo červenou chladicí kapalinou, nemůžete bez přiměřené přípravy přejít na růžovou chladicí kapalinu s dlouhou životností. Pokud je vaše auto starší než čtyři roky, je nepravděpodobné, že by vám spínač poskytl delší životnost chladicí kapaliny, protože je stále nutné ji každé dva roky vypustit a vyměnit.

Inhibitory rzi a koroze v těchto chladicích kapalinách se liší, ale pokud je nemrznoucí směs zelená, předpokládejme, že její životnost v automobilu s velkým množstvím hliníkových komponentů je dva roky. Pokud je motor celý litinový, může se životnost prodloužit o rok.

Inhibitory koroze v oranžové nemrznoucí směsi s delší životností nejsou chemicky kompatibilní s tím, co je v typičtějších modrozelených nebo červených chladicích kapalinách, proto byste je nikdy neměli míchat. Tradiční modrozelené a červené nemrznoucí směsi spoléhají na technologii anorganických přísad, která přidává fosfáty a křemičitany, aby zabránila korozi ve vašem chladicím systému. Růžová nemrznoucí směs, která byla navržena pro použití s ​​moderními hliníkovými součástmi motoru, používá místo toho technologii organických přísad, aby zabránila korozi důležitých součástí motoru.

Jak vypustíte chladicí kapalinu

Pokud si tuto údržbu chcete udělat sami v domácích podmínkách, musíte důkladně vypustit chladicí kapalinu. Začněte kontrolou specifikací v příručce k automobilu, abyste zjistili, kolik chladicí kapaliny do systému jde.

Motor musí být samozřejmě studený, otočte klíčkem v zapalování, ale nestartujte. Pak otevřete víčko chladiče. Pokud je vypouštěcí zátka na těžko přístupném místě, budete muset odpojit spodní hadici chladiče. Chladicí kapalinu pak nechte odtéct do nějaké připravené nádoby. Samotné vypuštění chladiče by mělo odstranit zhruba 40 až 45 procent chladicí kapaliny systému.

Dále najděte vypouštěcí zátku chladicí kapaliny na bloku motoru, která často vypadá jako šroub. Posuňte odtokovou misku pod tuto zátku a otevřete ji, aby mohla vytékat chladicí kapalina. Vyjměte i přepadovou nádrž chladicí kapaliny a vypusťte ji také do misky. Vnitřek důkladně vyčistěte, protože do systému se běžně dostávají nečistoty. Vše vraťte do původního stavu a nezapomeňte znovu připevnit spodní hadici chladiče.

Nyní můžete přistoupit k naplnění systému. Vždy udržujte poměr 50 : 50, tedy padesát procent chladicí kapaliny a padesát procent destilované vody. Například pokud vaše auto pojme 12 litrů, pak dáte 6 litrů neředěné nemrznoucí směsi smíchané s 6 litry destilované vody. Smíchejte vodu a nemrznoucí směs v čisté nádobě mimo vozidlo.  Můžete si také koupit nemrznoucí směs, která je už smíchána s vodou. Pak zkontrolujte odvzdušnění motoru.

Samozřejmě pokud máte k dispozici tovární servisní příručku pro vaše auto, zkontrolujte, zda je u ní postup plnění chladicí kapaliny, a postupujte podle těchto pokynů. Jinak jsou výše uvedené pokyny standardní pro většinu vozidel. Dále čtěte: Proč je lepší používat v pneumatikách místo vzduchu dusík.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Věda & Vesmír

Slavný gangster z časů prohibice zakopal poklad v hodnotě dnešních 150 milionů dolarů

Dům a zahrada

Snadná výroba vánoční purpury. Vnese domů tu pravou atmosféru

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Zavřít reklamu