Pošlou autonomní vozy volant do důchodu?
Volant nahradí jen tlačítko on/off a vše ostatní už bude v režii autonomního vozu. Výraz „točit volantem“ pak dostane stejný nostalgický nádech, jako mají dnes výrazy „vytáčet telefonní číslo“ nebo „otáčet gramofonovou desku“.
Na počátku automobilismu přitom volant chyběl. Historické vozy používaly řídicí páky či jednoduchá řídítka. Volant se objevil až několik let po zrodu prvního automobilu. Stalo se to v roce 1894 a tento nový vynález dostal vůz Panhard 4 HP. Řídil ho Alfred Vacheron a odjel s ním jeden z prvních automobilových závodů na světě. Zhruba stokilometrová trasa z Paříže do Rouenu, kterou museli účastníci závodu absolvovat, představovala v té době úctyhodný výkon a důkaz odolnosti vozidel poháněných spalovacím motorem. Alfred Vacheron tenkrát s vozem vybaveným volantem nevyhrál, přestože se jednalo o převratnou technologickou inovaci.
Skončil až čtvrtý a předhonily ho stroje výrobců Panhard et Levassor a Les fils de Peugeot frères vybavené řídicí tyčí, nicméně přesto se volant začal v rozvíjejícím se automobilovém průmyslu rychle prosazovat. Technologicky se vůz osvobodil od podobnosti s kočárem taženým koňmi, ze které se výrobci automobilů dlouho a usilovně snažili vymanit.
Přestože (nebo právě proto?) že byl volant vždy jedním ze symbolů auta, nijak zásadně se, co se týče tvaru a funkce, nevyvíjel. Nikdy se nepokusil zbavit se svého kruhového tvaru, i když časem s příchodem airbagů a ovladačů integrovaných do volantu nabýval na objemu. Původně velmi jednoduchý a určený výhradně na ovládání řízení, postupně začal být komplexnější až po multifunkční volant zahrnující ovládání rádia, klaksonu, tempomatu, omezovače rychlosti a dokonce i telefonu, doplněný je i páčkami pro volbu rychlostí a do středu je umístěn airbag.
Některé automobilové značky zůstaly věrné jednoduchému volantu, jiné si s ním vysloveně vyhrály. Opravdovou revoluci přinesl Peugeot, když v roce 2012 nabídl u modelu Peugeot 208 zcela revoluční pojetí kabiny, Peugeot i-CockpitÆ. Pro něj je typický kompaktní, tedy menší volant, dotykový displej a vyvýšená přístrojová deska. Volant menších rozměrů a specifického tvaru je centrálním prvkem usnadňujícím manévrování a umocňujícím pocity z řízení. Tím, že má řidič paže blíž u sebe, stačí mu menší rozsah pohybu a řízení je živější a vyžaduje menší úsilí. Peugeot CockpitÆ se neustále vyvíjí a je v nabídce celé modelové řady. Například v roce 2016 se s uvedením modelu SUV Peugeot 3008 volant ještě zmenšil. Získal nový tvar se dvěma ploškami pro lepší uchopení.
Díky jeho kompaktnímu tvaru se zvětšilo zorné pole řidiče a uvolnilo se místo pro nohy. Do dnešního dne si toto revoluční a jedinečné pojetí místa řidiče pořídilo téměř 6 milionů zákazníků. Značka Peugeot dál pokračuje v inovačním úsilí a v roce 2019 představila i-Cockpit® 3D, který se objevil u nových modelů Peugeot 208 a 2008. Peugeot i-CockpitÆ a jeho kultovní kompaktní volant se tak staly pilířem DNA značky.
Přestože Peugeot takto překopal principy, byla to právě tato francouzská automobilka, která představila vůz se schopností obejít se bez volantu. V roce 2018 představila na autosalonu v Paříži koncepční vůz e-Legend, předzvěst autonomního vozidla. Technologicky vyspělý, inteligentní a atraktivní Peugeot e-Legend nabízí nový „Responsive i-Cockpit“. Tvoří ho především vyvýšený přístrojový panel se 3 budíky a mimořádně kompaktní volant, který se zatáhne pod zvukový panel a uvolní tak prostor pro velký 49palcový displej. Posádka se pak může věnovat své oblíbené zábavě: zahrát si zabudovanou videohru nebo sledovat film. Jednou ale zřejmě přijde doba, kdy se bez volantu obejdeme úplně. Automobily budou mít podobu, kterou odstartoval v roce 2014 Google-Car“, 100% autonomní vůz bez volantu a pedálů. Možná je tato doba ještě hodně daleko, ale možná, že ne.