Byly vyrobeny jen dva exempláře. Unikátní stroj RK 5500 váží více než pět tisíc tun
Obří důlní stroj s onzačením RK 5500 patří s váhou přes pět tisíc tun k největším podobným strojům, které kdy pracovaly na území České repupliky. Jeden ze dvou expmplářů tohoto velkostroje pracoval více než 33 let v hnědouhelném lomu ČSA, kde odkrýval horninu. Důlní rypadlo se nyní stane součástí prohlídkového okruhu v rámci takzvaného uhelného safari.
Jedná se o unikátní korečkový bagr, který váží 5500 tun, sahá až do výšky 44 metrů a je 166 metrů dlouhý. Rypadlo bylo uvedeno mimo provoz již v roce 2016, stále ale svou velikostí dominuje celému okolí. Severní energetická tak chce, aby měli turisté možnost nahlédnout do kabiny posádky, aby si mohli prohlédnout celý stroj a aby nahlédli i do míst, kam se běžně nepodívají.
Pouze dva exempláře
Jelikož se jedná skutečně o zcela unikátní stroj, společnost očekává, že o jeho návštěvu bude mezi turisty velký zájem. Jedná se o druhý a dosud jediný existující exemplář tohoto stroje, který kdy byl vyroben. První vyrobený stroj těžil skrývku v Chabařovicích u Ústí nad Labem, v místech, kde dnes leží známé jezero Milada. Po ukončení těžby v lomu byl tento stroj rozebrán a sešrotován.
Podobný osud měl původně potkat i exmpemplář obřího bagru z lomu ČSA, ten už se totiž nemohl dále posunout kvůli značnému sklonu okolních svahů. Lom má navíc v budoucnu sloužit jako obrovský rezervoár vody.
Velkostroj RK 5500 zahájl svou službu v lomu v roce 1984, kde byl také více než rok a půl konstruován. Jedinečnost tohoto těžebního stroje, ve kterém byly použity pokrokové konstrukce, je podtržena celkem sedmnácti patenty. Za dobu své existence stroj prošel třemi generálními opravami, které zahrnovaly také výměnů velmi těžkých dílů. Výstavba stroje vyšla tenkrát na 264 milionů korun, což je ekvivalentem miliardy v dnešních penězích.
Unikátní podvozek
Celý kolos se pohyboval díky speciálnímu housenicovému podvozku na bázi hydrauliky. Díky hydraulickému systému se dokázal stroj nadzvednout a pohybovat se pomocí speciálních lyžin. Celé ovládání podvozku bylo promazáváno až patnácti litry oleje. Pohyb tohoto obřího stroje byl také velice časově náročný, protože dokázal urazit asi metr a půl za tři hodiny. Na stroji během jeho běžné provozu pracovalo až 12 lidí, kteří obsluhovali jednotlivé části stroje. Dále čtěte: (Tento stroj mění ve vesmíru moč na vodu).