Nová multifunkční solární věž dokáže vyrobit letecké palivo z CO2, vody a slunečního záření. Tato technologie dost možná změní letectví
Za nápadem stojí švýcarský technologický institut ETH Zurich, který touto technologií dost možná změní letectví. Není žádným tajemstvím, že letadla patří k předním znečišťovatelům ovzduší, a nad otázkou, jak vyrobit čisté palivo pro velká i malá letadla, si vědci lámou hlavu už řadu let.
Tato nová technologie by tedy dokázala vyrobit uhlíkově neutrální letecké palivo, což ovšem neznamená, že by se z letadel do atmosféry neuvolňoval už žádný uhlík. To bohužel pořád ano, ale díky nové technologii výroby jde o mnohem "čistší" palivo. CO2 si totiž při výrobě vezme ze vzduchu.
A jak tato nová technologie vlastně funguje? Malá testovací továrna především funguje na solární energii, takže nepotřebuje žádnou elektřinu ze sítě nebo jiné "špinavé" zdroje energie. Tato solární energie je následně přeměněna na teplo, které pohání dvoufázový termochemický redoxní cyklus. V praxi to znamená, že voda a čistý oxid uhličitý jsou přiváděny do redoxní reakce na bázi ceru a výsledkem je jejich přeměna na vodík a oxid uhelnatý neboli syngas. To je tzv. syntézní plyn. A ten je hořlavý, proto může být používán jako palivo.
Pak je ještě syngas přiváděn do jednotky Gas-to-Liquid na dně věže, kde se z něj stane palivo ve své známé kapalné formě.
Celá experimentální továrnička běžela v testovacím režimu devět dní a za tu dobu takto vyrobila přes 5 tisíc litrů leteckého paliva, což je samozřejmě trochu legrační údaj, když vezmeme v úvahu, že například dálkové cestovní letadlo má ve svých nádržích při vzletu přes 120 tisíc litrů paliva.
Jinými slovy, technologie je to přelomová, ale jak velké by musely být takové továrny, aby uspokojily potřeby všech letadel, která létají nad našimi hlavami každý den? Je to asi zatím nereálné, co se ale může brzy realitou stát, je míchání běžného leteckého paliva s tímto uhlíkově neutrálním. Každé ušetřené procento znečištění je zkrátka dobré.
Navíc tato technologie není vůbec jediná, která se pokouší vyrobit "čisté" letecké palivo. Existuje už také technologie výroby paliva ze speciálního druhu kukuřice, ani ta ale není dostatečně čistá, protože například zemědělská hnojiva v současné době patří k produktům, které produkují významné emise.
Čistší palivo by šlo vyrábět i z komunálního odpadu nebo použitého kuchyňského oleje, protože technologie umožňuje jejich přeměnu na syntézní plyn a následně tedy palivo. Jenomže spotřeba energie je v tomto případě ohromná, takže ani v tom není budoucnost. Takže nakonec právě tento nápad z Curychu je pravděpodobně v současné době ten jediný životaschopný, který v budoucnu může pomoci změnit leteckou dopravu.
Autorský článek, další zdroj: Joule