Dávno zapomenutá sovětská technologie nyní může pomoci Číně s přistáním na Měsíci

 Technologie 
17. října 2017 13:15 / Robert Bureš
  0
📷
4 fotografie v galerii
Zapomenutý více než 40 let může nyní sovětský lunární modul pomoci při výrobě čínských vesmírných lodí Internet
Čínský vesmírný průmysl nakupuje návrhy sovětských pohonných systémů, které byly určeny k tomu aby dopravili lidi na měsíc. V rámci těchto kontraktů bude ukrajinská firma znovu vyrábět historický pohonný modul, který byl určen pro přistání prvního sovětského kosmonauta na Měsíci.

Čína nakupuje dokumentaci sovětských pohonných systémů, které byly určeny k přepravě kosmonautů na měsíc. V rámci těchto kontraktů bude ukrajinská firma znovu vyrábět historický pohonný systém, který byl součástí sovětského lunárního modulu pro přistání na Měsíci.

Unikátní pohonný systém, jehož vývoj probíhal v bývalé Ukrajinské sovětské socialistické republice, může nyní sehrát klíčovou roli v čínském úsilí přistát s kosmonauty na Měsíci. Jedná se o nejsložitější součást desítky let starého lunárního modulu, kterým měli přistát na Měsíci sovětští kosmonauti.

Sovětský lunární modul, známý podle jeho ruské zkratky jako LK, byl menší, lehčí a štíhlejší ekvivalent amerického modulu „Eagle,“ kterým přistáli v roce 1969 kosmonauti Neil Armstrong a Buzz Aldrin na Měsíci. Úspěšná mise Apollo 11 tak nadobro ukončila nepsaný závod v letu na Měsíc mezi USA a SSSR. Ve vesmíru se však v tomto období téměř shchylovalo k válce, důkazem může být tento kosmický kanón, o kterém jsme psali v tomto našem článku.

V roce 1974 se snaha SSSR o přistání na Měsíci definitivně rozplynula s katastrofálním neúspěchem raket N1. Přistávací modul LK byl však plně provozuschopný. Po čtyřiceti letech byl již dávno zapomenutý, nyní však může zachránit čínské konstruktéry.

Na rozdíl od amerického přistávacího stroje, který spoléhal na dva oddělené samostatné motory pro sestup a vzlet, použili konstruktéři LK stejný pár motorů jak pro přistání, tak pro výstup. Hlavní i záložní motor byl totiž navržen tak, aby mohl být ovládán nahoru a dolů. Výhodou tohoto řešení oproti americkému protějšku, byla jeho schopnost zálohování. Pokud hlavní motor selhal, záložní motor mohl vždy převzít tah v kterémkoliv bodě letu. Naproti tomu u Apolla jakákoliv porucha vzestupného motoru znamenala jistou smrt posádky.

Vývoj sovětského propulzního systému pro přistání na Měsíci byl zahájen v roce 1965 a tento systém se skutečně dostal do vesmíru během zkušebních letů na oběžné dráze.

Mnoho let po ukončení vesmírného závodu mezi USA a SSSR ukrajinská firma, která je dnes známá jako KB Yuzhnoe, přizpůsobila unikátní systém z modulu pro využití ve vysoce manévrovatelných balistických střelách. Díky stejné technologii později získala také tendr na vývoj evropského kosmického urychlovače s názvem Vega.

Nyní se objevily informace, že čínští úředníci požádali tuto společnost, aby znovu sestavila originální propulzní modul pro lunární přistání s využitím moderní IT technologie, která by měla nahradit původní elektroniku v řídícím systému modulu. Čína tak obdrží dokumentaci, ale samotný hardware zůstane podle dohody na Ukrajině.

Ačkoli Číňané údajně nechtějí říci, k čemu chtějí technologii použít, všem je nadmíru jasné, že bude srdcem čínského pokusu přistát na Měsíci. Podle odborníků na vesmírné technologie, bude v lepším případě ukrajinská dokumentace sloužit pro vývoj vlastního čínského zařízení.

Společnost KB Yuzhnoe také údajně získala řadu smluv na vývoj nejrůznějších komponent pro raketovou technologii v Číně. Je tedy velmi pravděpodobné, že kosmická technologie se čtyřicet let starými sovětskými kořeny by mohla pomoci dostat čínské astronauty na Měsíc.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky