Pozemní systém vesmírného teleskopu, který bude technologickým skvostem, se konečně posouvá do testovací fáze

25. září 2021 11:03 / Mirka Malá
Roman bude na úplně jiné technologické úrovni než všichni jeho předchůdci NASA
Až za několik let bude uveden do provozu vesmírný teleskop Nancy Grace Roman. Bude to opravdová technologická revoluce v astronomii. Tento teleskop bude o mnoho vyspělejší než slavný Hubble, Spitzer nebo Webb.

Široké zorné pole teleskopu a vynikající rozlišení umožní vědcům provádět rozsáhlé kosmické průzkumy, které poskytnou velké množství informací o nebeských říších od naší sluneční soustavy až po okraj pozorovatelného vesmíru.

Jak bude celý systém fungovat

V létě byl dokončen mohutný pozemní systém teleskopu, který je rozmístěn ve více institucích, a to včetně Space Telescope Science Institute (STScI) v Baltimoru, v Goddardově středisku NASA a také v Caltech/IPAC v Pasadeně. STScI bude hostit vědecké operační středisko, zatímco Goddard poskytne operační středisko mise a Caltech/IPAC bude sídlem střediska pro podporu vědy. Dokončení a revize systému znamená, že celý systém nyní přejde do testovací fáze, která umožní plánování jednotlivých pozorování a správu výsledných dat, přičemž během prvních pěti let provozu se předpokládá práce s více než 20 petabajty dat (20 000 000 GB).

STScI ve své roli vědeckého operačního centra bude plánovat a provádět pozorování, zpracovávat a archivovat datové soubory a zapojovat a informovat astronomickou komunitu a veřejnost. STScI bude úzce spolupracovat s Goddardovým střediskem NASA, které celou misi teleskopu Roman řídí, a bude v něm také operační středisko (MOC). MOC je zodpovědné za celkový provoz kosmických lodí a dohlíží na data přenášená mezi kosmickou lodí a Zemí.

Na projektu se podílí také instituce Caltech/IPAC, domov Střediska vědecké podpory teleskopu Roman (SSC), která spolupracuje s dalšími prvky pozemního systému k dosažení vědeckých a provozních cílů teleskopu.

Teleskop Roman bude především průzkumníkem

Roman bude schopen zachytit oblast více než 100krát větší než Hubble, a to na pouhém jednom snímku. To mu poskytne jedinečnou schopnost provádět průzkumy v širokém poli. "Na rozdíl od Hubbla a Webba je Roman v první řadě průzkumnou misí," vysvětlil úřadující vědecký pracovník SOC John MacKenty z STScI.

Roman umožní novou vědu ve všech oblastech astrofyziky. Může vyhledávat trpasličí planety, komety a asteroidy v naší sluneční soustavě. Bude zobrazovat hvězdy v celé naší vlastní galaxii, abychom změřili její strukturu a prozkoumali historii jejího vzniku. Bude také zkoumat rodiště hvězd, obří školky plynu a prachu, které bude Romanovo velké zorné pole poprvé schopno plně zobrazit ve vysokém rozlišení.

Když Roman pohlédne hluboko do zjevně prázdných částí oblohy, bude moci zobrazit nebývalý počet galaxií s vysokým rozlišením. Roman zmapuje rozložení temné hmoty ve velkých kupách galaxií a objeví tisíce galaxií při velmi vysokých červených posunech, což poskytne nástroje ke studiu toho, jak se galaxie mění v kosmickém čase.

Romanovy průzkumy přinesou nové pohledy na historii a strukturu vesmíru včetně tajemné temné energie, díky níž se samotný prostor rozpíná rychleji a rychleji. Objeví tisíce exoplanet pomocí své širokoúhlé kamery. Jeho přístroj Coronagraph může poskytnout studie o atmosféře obřích plynných planet obíhajících kolem jiných hvězd. Dále čtěte: Američané chtějí mít vesmírné rakety na nukleárně tepelný pohon už za čtyři roky.

Zdroj: NASA.