Čína se chystá postavit kosmickou loď, která bude téměř kilometr dlouhá

04. září 2021 14:20 / Mirka Malá
K čemu by takové vesmírné monstrum Číně sloužilo? Depositphotos
Vlastně nejde ani tak o jednu loď, ale o celou flotilu kosmických lodí takové obrovské velikosti. Je to ale se současnými technologiemi proveditelné a k čemu by takové lodě sloužily?

Čína to s obřími kosmickými plavidly myslí vážně. Už zadala vědcům projekt, aby prováděli výzkum nových lehkých konstrukčních metod, které by mohly omezit množství stavebního materiálu, který musí být vynesen na oběžnou dráhu, a nových technik pro bezpečné sestavování tak masivních struktur ve vesmíru.

K čemu mají sloužit takové lodě

Zveřejněné informace popisují tak obrovské kosmické lodě jako "hlavní strategické letecké a kosmické vybavení pro budoucí využití vesmírných zdrojů, průzkum vesmíru a dlouhodobý život na oběžné dráze." Projekt může znít dost jako sci-fi, ale bývalý hlavní technolog NASA Mason Peck řekl, že tato myšlenka není úplně mimo a výzva je spíše otázkou technologie než základní vědy.

Stavební techniky by u takové lodi mohly snížit náklady na stavbu monstra. Konvenčním přístupem by bylo stavět součásti na Zemi a poté je sestavovat jako lego na oběžné dráze, ale například technologie 3D tisku by potenciálně mohla z kompaktních surovin udělat strukturální součásti mnohem větších rozměrů.

Ještě atraktivnější možností by bylo získat suroviny z Měsíce, který má ve srovnání se Zemí nízkou gravitaci, což znamená, že by bylo vypouštění materiálů z jeho povrchu do vesmíru mnohem jednodušší. Přesto to nejprve vyžaduje startovací infrastrukturu na Měsíci, a proto to v krátkodobém horizontu není možné.

Nabízí se také otázky, k čemu by tak velká kosmická loď sloužila. Mezi možnosti patří zařízení pro vesmírnou výrobu, která využívají mikrogravitace a hojnosti sluneční energie k výrobě vysoce hodnotných produktů, jako jsou polovodiče a optická zařízení, nebo dlouhodobá stanoviště pro život mimo Zemi. Ale obojí by znamenalo obrovské náklady na údržbu.

Je to reálné?

Vzhledem k malému rozpočtu výzkumného projektu se pravděpodobně jedná pouze o malou akademickou studii, která má zmapovat nejranější obrysy takového projektu a identifikovat technologické mezery.

Čína také vyjádřila zájem o vybudování obrovských polí solární energie na oběžné dráze a přenos energie zpět na Zemi pomocí mikrovlnných paprsků, ale i tento projekt je podle všeho velmi neekonomický. Technologicky je to sice přípustný nápad, ale energie takto vyrobená by byla nesmírně drahá. Dále čtěte: Přelom ve vývoji umělé inteligence? Elon Musk představil svého budoucího humanoidního robota.

Zdroj: Live Science.