Maticové světlomety jsou převratným objevem ve svícení
Zatímco dříve jste se v autoškole učili, jak žárovku vyměnit, v moderních autech už se k ní ani nedostanete. U nejnovějších automobilů to dokonce ani nikdy nebudete potřebovat, LED žárovky totiž vydrží po celou dobu životnosti auta.
Kdysi revoluční halogenová světla se objevila už v 60. letech 20. století. Sloužila poměrně dlouhou dobu, než je začaly od poloviny 90. let vytlačovat xenonová světla. V posledních letech jsou velkým hitem LED světlomety. Skromnější verze je většinou používají v kombinaci s halogeny, vyšší úrovně výbavy nabízení tzv. Full LED svícení. V poslední době vzbudily rozruch maticové světlomety. Jedná se o novinku, kterou zatím málokdo zná. Jak fungují?
Maticová světla se skládají ze spousty jednotlivých diod uložených ve sloupcích. Ve spolupráci s kamerou pak auto zapíná a vypíná diody dle potřeby. Můžete tak takřka neustále používat dálková světla, aniž byste je museli vypínat. Nikdy totiž neoslňujete ostatní auta. Když máte vozidlo v protisměru, vaše auto vypne jen ty ledkové sloupce, které by protijedoucí vozidlo oslňovaly.
Dojíždíte-li auto před vámi, světlo vycházející z vašich světlometů ho doslova obtéká. Kromě toho, že se jednotlivé diody vypínají a zapínají dle potřeby, dokážou i měnit intenzitu, takže v zatáčce vám přisvítí tak, aby byla viditelnost optimální. Maticové světlomety vám tedy v každé situaci dávkují maximum světla, ovšem vždy s ohledem na ostatní vozidla.
Tyto světlomety byly až dosud vyhrazeny prémiovým segmentům. Moderní doba je však nyní přináší i do mainstreamových modelů. Příkladem je nový Peugeot 308, který přijde na český trh letos v říjnu, a Peugeot 308 SW očekávaný na začátku příštího roku. Zde se tato technologie nazývá Peugeot Matrix LED Technology. Nové modely slibují mnohem větší účinnost svícení a vyšší bezpečnost v každodenním provozu.
Dokonalou viditelnost v noci podporuje i další asistenční systém, kterým dříve disponovaly výhradně prémiovky, a to systém nočního vidění neboli Night Vision. Dnes ho najdete například u Peugeotu 508, 508 SW a faceliftovaných SUV Peugeot 3008 a 5008. Funkce Night Vision používá infračervenou kameru. S její pomocí umí rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností. Systém funguje na dálku 200 až 250 m, tedy více než dosah potkávacích světel, infračervené záběry pak zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Můžete se tedy dívat na svět očima nočního predátora. A nejen to, hlavně výrazným způsobem zvýšíte bezpečnost vás i ostatních.
Zdroj: Peugeot