Vědci zrekonstruovali první astronomický počítač na světě

15. března 2021 08:17 / Mirka Malá
Fascinující mechanismus je neuvěřitelně přesný Tony Freeth
Vědci z University College London (UCL) vyřešili hlavní část skládačky, která tvoří starořecký astronomický počítač známý jako Mechanismus Antikythera. Toto ručně poháněné mechanické zařízení se používalo k předpovědi astronomických událostí.

Mechanismus Antikythera, který je známý jako první analogový počítač na světě, je nejkomplexnějším technickým dílem, jaké se z antického světa zachovalo. 2 000 let staré zařízení bylo používáno k předpovídání poloh Slunce, Měsíce a planet, jakož i zatmění Měsíce a Slunce.

Příspěvek multidisciplinárního výzkumného týmu UCL Antikythera odhaluje nové ukázky starořeckého řádu vesmíru (Kosmos) v rámci komplexního systému ozubení na přední straně mechanismu.

Fascinující mechanismus

Mechanismus Antikythera vyvolal od svého objevu ve vraku římské éry v roce 1901 jak fascinaci, tak i intenzivní kontroverze. Tehdy jej nalezli řečtí potápěči poblíž malého středomořského ostrova Antikythera.

Astronomický počítač je bronzové zařízení, které se skládá ze složité kombinace 30 dochovaných bronzových ozubených kol používaných k předpovídání astronomických událostí.

Zatímco v minulém století došlo k velkému pokroku v porozumění tomu, jak mechanismus fungoval, studie z roku 2005 využívající 3D rentgenové záření a zobrazování povrchu umožnily vědcům pochopit, jak mechanismus předpovídal zatmění a vypočítával proměnný pohyb Měsíce.

Přesto vědcům nebyl zcela jasný systém ozubení v přední části zařízení. Přežila totiž jen asi třetina mechanismu, která je rozdělena na 82 fragmentů, což pro tým UCL představovalo velkou výzvu. Největší dochovaný fragment, známý jako Fragment A, zobrazuje rysy ložisek, sloupů a bloku. Další část, známá jako Fragment D, má nevysvětlený disk, 63 zubů a desku.

Předchozí výzkum používal rentgenová data z roku 2005 k odhalení tisíců textových znaků ukrytých uvnitř fragmentů a nepřečtených téměř 2 000 let. Nápisy na zadním krytu obsahují popis kosmického displeje, kdy se planety pohybují na prstencích a jsou označeny značkovacími korálky. Tento displej se tým snažil rekonstruovat.

Neuvěřitelně přesné předpovědi

Dvě důležitá čísla na předním krytu - 462 let a 442 let - přesně představují cykly Venuše a Saturnu. "Klasická astronomie prvního tisíciletí před naším letopočtem pocházela z Babylonu, přesto stále nevíme, jak mohli staří Řekové najít vysoce přesný 462letý cyklus pro Venuši a 442letý cyklus pro Saturn," vysvětlil člen výzkumného týmu Aris Dacanalis.

Použitím starořecké matematické metody popsané filozofem Parmenidem tým UCL nejen vysvětlil, jak byly odvozeny cykly pro Venuši a Saturn, ale také dokázal obnovit cykly všech ostatních planet, kde části celého mechanismu chyběly.

Člen týmu David Higgon vysvětlil: "Po značném boji se nám podařilo spojit části ve fragmentech A a D s mechanismem pro Venuši, který přesně modeluje její 462letý cyklus planetárního období, přičemž klíčovou roli hraje 63 zubů."

Vedoucí týmu, profesor Tony Freeth, dodal: "Tým poté vytvořil inovativní mechanismy pro všechny planety, které by počítaly nové pokročilé astronomické cykly a minimalizovaly počet rychlostních stupňů v celém systému, aby se vešly do dostupných těsných prostor."

"Toto je klíčový pokrok v konstrukci mechanismu,“ dodal spoluautor Dr. Adam Wojcik. "Nyní musíme dokázat jeho proveditelnost starodávnými technikami. Zvláštní výzvou bude systém vnořených trubic, který dával astronomické výstupy." Dále čtěte: Inženýrský zázrak. Šesté zrcadlo pro Velký Magellanův dalekohled.