Airbus vyvíjí novou technologii. Pomůže při leteckých nehodách
Při leteckých neštěstích práci vyšetřovatelů často komplikuje obnova dat ze zničených černých skříněk. To ale není největším problémem při objasnění příčin havárie. Prvořadé je černou skříňku najít, což se ne vždy podaří. Oranžové krabičky dokáží vzdorovat požáru několik minut, a protože jsou hermeticky uzavřeny, bez problémů vydrží několik měsíců strávených pod hladinou.
Signál však dokážou vysílat jen 30 dní a z hloubky maximálně 6 kilometrů. Například při pátrání po zbytcích letadla malajských aerolinií v Indickém oceánu to ale nestačilo. Černá skříňka z letu MH370 se nikdy nenašla. Seznamte se s největším letadlem světa.
Airbus se právě z těchto důvodů rozhodl vyvinout nový typ černé skříňky, která se v případě havárie sama odpojí a katapultuje. Neměla by nahradit, ale jen doplnit zařízení, které v kritických momentech zachycuje veškerou komunikaci v letadle. Speciální černé skříňky, které se při havárii z letadla automaticky odpojí a katapultují, budou schopné zaznamenat až 25 hodin komunikace z kokpitu.
Sekundární černou skříňku ve výrazné oranžové barvě by měl Airbus montovat na trup letadla v místě, kde se bude moci jednoduše katapultovat. Disponovat bude nouzovým lokátorem a plovákem. Kromě komunikace bude zaznamenávat i data z téměř stovky senzorů.
„Lidé si myslí, že nehoda nastane během několika minut, což není pravda. Nehody jsou jen výjimečně banální. Většinou jsou výsledkem kombinace několika faktorů a událostí, které se mohou udát několik hodin před zřícením letadla,“ uvedla pro server The Wired odbornice na leteckou bezpečnost, Christine Negroni.
Novým zařízením by měl Airbus od roku 2019 vybavit především letadla, která budou létat na dlouhé vzdálenosti, například model A350.