Proč SpaceX raději používá větší počet menších motorů namísto větších?
S celkem sedmadvaceti motory je v tomto směru Falcon Heavy rekordmanem. Do té doby nevyletěla do vesmíru žádná raketa, která by měla více než devět motorů. Jednou ze dvou raket s devíti motory byla raketa Falcon 9 a druhou Electron. Pro srovnání ruská raketa Sojuz má pět motorů, každý s šesti tlakovými komorami.
Tento fakt představuje významný technický milník v oblasti složitosti raket. V letech 1969 až 1972 se totiž sovětský vesmírný program pokoušel o svou obří raketu N1, ale neúspěšně. Čtyři pokusy o start nosné rakety s třiceti motory, která měla na oběžnou dráhu vynést 90 tun nákladu, skončil pokaždé katastrofou. Raketa byla jednoduše příliš složitá a silná, než co dovolovaly tehdejší technologie zvládnout.
V rozhovoru pro web Arstechnica Elon Musk uvedl, že neúspěch ruské rakety ho neznepokojil, protože tenkrát selhala většinou v avionice a dodal, že SpaceX by o půl století poté měla mít na všechny problémy N1 řešení. Úspěch rakety Falcon 9 s devíti motory poskytl Muskovi údajně důvěru, že 27 motorů nebude problém. Naopak považuje více motorů za lepší řešení tahu potřebného k úniku z gravitace Země.
Jakožto bývalý počítačový vědec použil Musk metaforu. „Je to podobné jako řešení velkých online produktů jako Amazon nebo Google, které jsou postaveny na architektuře mnoha počítačů. Když jeden vypadne, nic se neděje a vše funguje dál,“ uvedl Musk.
“Použití více počítačů je stabilnějším řešením, než mít totéž postaveno na několika superpočítačích. Podobně je to u raketových motorů,“ dodal. Falcon Heavy by údajně v pořádku dokončil svůj let i kdyby šest jeho motorů nefungovalo.
Falcon Heavy je ale stále jen předskokanem pro další plány visionáře Elona Muska. Ten totiž plánuje ještě mnohem silnější raketu BFR, která bude mít 31 motorů, ale výkonnějších než současné motoroy Merlin, které používá Falcon Heavy. (čtěte: Elon Musk zveřejnil své plány na příštích sedm let).