Legenda všech legend: I když je starý 60 let, dodnes je X-15 nejrychlejším pilotovaným letounem

 Letectví 
20. července 2022 10:20 / Mirka Malá
  0
📷
2 fotografie v galerii
X-15 je dodnes nejrychlejším letadlem, jaké kdy létalo NASA
Je to legenda všech legend, které kdy létaly na nebi. A přestože je starý už šedesát let, je stroj X-15 stále nejrychlejším letadlem všech dob. Proto s ním také umělo létat jen pouhých 12 pilotů.

X-15 vypadá jako černá střela a do vzduchu se vzneslo celkem 199 krát v rozmezí devíti let. Nešlo ale o letadlo, které by mělo sloužit jiným, než experimentálním účelům. Dokázalo se totiž vyšplhat až na hranici vesmíru a pak to vzít pěkně rychle dolů k zemi. A mezitím posbíralo pořádnou spoustu dat, která pak byla využita při stavbě vesmírných raketoplánů.

Ta hrstka pilotů, která na X-15 létala, měla k tomuto stroji pořádnou úctu. Patřil mezi ně i první muž na Měsíci Neil Armstrong. Piloti se netajili tím, že v nich při letu doslova umírali hrůzou.

X-15 má dlouhou historii. Vývoj tohoto experimentálního letounu začal už v roce 1952 s úkolem dosáhnout rychlosti Mach 5. Aby to dokázal, musel by vystoupat do výšky 76 kilometrů. Letadlo, vlastně takovou raketu s raketovým motorem a kokpitem pro pilota, nakonec vynášel do vzduchu bombardér B-52. Až po vypuštění ve výšce 13 kilometrů byl X-15 odpojen, pilot zapnul raketový motor a stoupal nahoru. Všechno ale muselo klapnout. Stroj totiž neměl víc paliva, než na pouhé dvě minuty.

Nakonec se obrovskou rychlostí letadlo dostalo na hranici vesmíru, přesněji do výšky 107 kilometrů a aby mohl vůbec v takové výšce a řídkém vzduchu létat, měl systém řízení reakce, které později měly také legendární americké raketoplány.

A pak se začaly dít věci. Letoun se obrovskou rychlostí řítil k zemi a v roce 1967 už dosáhl rychlosti Mach 6,7, kterou dodnes žádné letadlo nepřekonalo. Není třeba dodávat, že v takové výšce a při takové rychlosti se plášť letadla pořádně zahříval.

Přistání s takovým strojem taky nebyl žádný med. X-15 s raketovým motorem nebyl přizpůsoben startu a přistání z běžné dráhy. Když se měl stroj, který neměl prakticky klasický podvozek, ale jen jedno neovladatelné kolo vpředu a pak už jen jakési ližiny, dostat na zem, musel přistát ve vyschlém jezeře. To pro pilota znamenalo velké riziko. Pokud mu nedošlo palivo, musel vypnout motor a z letounu byl prakticky kluzák, který navíc neměl žádná velká křídla.

Přesto si s tím piloti dokázali obvykle poradit, díky čemuž ze 199 letů pouze dva skončily nehodou a jen jednu z nich pilot nepřežil. Létání s tímto strojem bylo zkrátka rizikové od začátku až do konce. Vlastně těžko říct, zda to bylo čistokrevné letadlo. Sice tak vypadalo, ale byla to částečně i kosmická loď.

Kdyby ale před šedesáti lety X-15 nelétala, dost možná bychom dnes nebyli technologicky tam, kde jsme. Riziko, které na sebe piloti brali, nakonec přineslo svoje ovoce, protože experimentální lety s X-15 byly vlastně takovým odrazovým můstkem pro vesmírné programy.

Autorský článek, další zdroj: CNN

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Letošního Psího dne v Praze se opět zúčastní i známé tváře. Osobně můžete potkat třeba Helenu...

Styl

Střeva jsou klíčovým orgánem pro naši imunitu. Mnoho chronických nemocí má původ ve střevech

Tech

Vím, že nic nevím, přiznávají motoristé. Chtějí to ale změnit