Největší letadlo světa, ukrajinská Mriya, které zničili Rusové, se brzy začne opravovat

 Letectví 
13. listopadu 2022 10:19 / Mirka Malá
  15
📷
2 fotografie v galerii
Letadlo Mriya by mohlo zhruba za pět let zase létat Depositphotos
Je největším letadlem světa a obvykle létala s nákladem. Mriyu, ukrajinsky Sen, ale značně a schválně poškodila ruská armáda hned v únoru, když začala svoji invazi na Ukrajinu.

Stroj, který stál na letišti v Hostomelu, u Kyjeva, byl poškozený natolik, že se zprvu nikdo neodvažoval na případnou opravu ani pomyslet. Ale rázem je všechno jinak, a plány na jeho opravu jsou už dokonce v plném proudu.

Mriya je vlastně Antonov AN-225, postavený v osmdesátých letech minulého století ještě v Sovětském svazu. Původně měl přepravovat sovětské raketoplány. Po rozpadu Sovětského svazu se ale Mriya dostal na Ukrajinu a tam strávil většinu svého ikonického života. 

Je to největší nákladní transportér na světě s přibližně dvojnásobnou kapacitou nákladního prostoru, než má Boeing 747, a mezi fanoušky letectví je naprostou legendou. Mriya drží také několik rekordů. Je to nejtěžší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno, a má také vůbec největší rozpětí křídel, přesně to dělá 88,4 metru. A to je dokonce víc, než je délka letadla, protože Mriya měří 84 metry.

Naposledy letoun Mriya letěl letos mezi 2. a 5. únorem, když převážel náklad testovacích sad  COVID-19 z Číny do Dánska. Hned poté prošel opravou a dostal nový motor. NATO poradilo Ukrajině, aby letoun evakuovala do jiné země, ale Ukrajina to už nestihla. Evakuační let Mriyi byl naplánován na den, kdy Rusko Ukrajinu napadlo a první, kam dopadaly ruské střely, bylo právě letiště Hostomel.

O několik hodin později už svět obletěly fotografie naprosto zničeného stroje. A nejspíš nakonec vše dobře dopadne. Sama společnost Antonov totiž oznámila, že už spustila projekt opravy letounu Mriya a také uvedla, že to potrvá zhruba pět let a cena bude opravdu vysoká, kolem půl miliardy dolarů.

Půjde opravdu o něco velmi náročného, co tu dost možná ještě nikdy nebylo. Letoun je skutečně maximálně poškozený, a proto se má na jeho opravě podílet mezinárodní společenství. Spolupracovat by mělo hned několik firem z celého světa.

Jsou to dobré zprávy, protože jde opravdu o výjimečný letoun. An-225, založený na dřívějším An-124 Antonova, má nástavce trupu přidané na přední a zadní křídla. Křídla mají také kořenové nástavce pro zvětšení jejich rozpětí. Křídla jsou anhedrální. Plochy řízení letu jsou ovládány pomocí fly-by-wire a trojnásobně redundantní hydrauliky. K novým kořenům křídla byly přidány ještě další dva turboventilátorové motory Progress D-18T, čímž se celkový počet motorů Mriyi zvýšil celkem na šest.

Už impozantní je samotný podvozek největšího a nejtěžšího letadla na světě. Podvozek letounu Mriya má celkem 32 kol, z nichž některá jsou řiditelná, což umožňuje letadlu zatáčet na přistávací dráze, která musí mít šířku alespoň 60 metrů. Stejně jako jeho předchůdce An-124 má i An-225 Mriya příďovou část navrženou tak, aby byla tzv. výklopná, takže náklad lze snadněji nakládat a vykládat do nákladového prostoru tím, že se zkrátka čumák letadla vyklopí nahoru. Na rozdíl od An-124, který má zadní nákladové dveře a rampu, je design An-225 vynechal, aby se ušetřila hmotnost, a design ocasních ploch byl změněn z jednoduchého vertikálního stabilizátoru na dvojitou ocasní plochu s dozadu posunutým horizontálním stabilizátorem.

Ačkoliv jsou fotografie zničeného letounu Mriya skutečně zdrcující, je skvělou zprávou, že bude opraven, a při té příležitosti také modernizován. Ukrajina naposledy Mriyu modernizovala v roce 2001.

Autorský článek, další zdroj: CNN

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Objevte nejnovější kolekci minišatů Reserved. Letní inspirace, které uchvátí!

Styl

Trápí vás ztráta pružnosti kůže, dehydratace či akné? Udržet si hezkou pleť vám pomůže inovativní...

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím