Největší letadlo světa, ukrajinská Mriya, které zničili Rusové, se brzy začne opravovat
Stroj, který stál na letišti v Hostomelu, u Kyjeva, byl poškozený natolik, že se zprvu nikdo neodvažoval na případnou opravu ani pomyslet. Ale rázem je všechno jinak, a plány na jeho opravu jsou už dokonce v plném proudu.
Mriya je vlastně Antonov AN-225, postavený v osmdesátých letech minulého století ještě v Sovětském svazu. Původně měl přepravovat sovětské raketoplány. Po rozpadu Sovětského svazu se ale Mriya dostal na Ukrajinu a tam strávil většinu svého ikonického života.
Je to největší nákladní transportér na světě s přibližně dvojnásobnou kapacitou nákladního prostoru, než má Boeing 747, a mezi fanoušky letectví je naprostou legendou. Mriya drží také několik rekordů. Je to nejtěžší letadlo, jaké kdy bylo vyrobeno, a má také vůbec největší rozpětí křídel, přesně to dělá 88,4 metru. A to je dokonce víc, než je délka letadla, protože Mriya měří 84 metry.
Naposledy letoun Mriya letěl letos mezi 2. a 5. únorem, když převážel náklad testovacích sad COVID-19 z Číny do Dánska. Hned poté prošel opravou a dostal nový motor. NATO poradilo Ukrajině, aby letoun evakuovala do jiné země, ale Ukrajina to už nestihla. Evakuační let Mriyi byl naplánován na den, kdy Rusko Ukrajinu napadlo a první, kam dopadaly ruské střely, bylo právě letiště Hostomel.
O několik hodin později už svět obletěly fotografie naprosto zničeného stroje. A nejspíš nakonec vše dobře dopadne. Sama společnost Antonov totiž oznámila, že už spustila projekt opravy letounu Mriya a také uvedla, že to potrvá zhruba pět let a cena bude opravdu vysoká, kolem půl miliardy dolarů.
Půjde opravdu o něco velmi náročného, co tu dost možná ještě nikdy nebylo. Letoun je skutečně maximálně poškozený, a proto se má na jeho opravě podílet mezinárodní společenství. Spolupracovat by mělo hned několik firem z celého světa.
Jsou to dobré zprávy, protože jde opravdu o výjimečný letoun. An-225, založený na dřívějším An-124 Antonova, má nástavce trupu přidané na přední a zadní křídla. Křídla mají také kořenové nástavce pro zvětšení jejich rozpětí. Křídla jsou anhedrální. Plochy řízení letu jsou ovládány pomocí fly-by-wire a trojnásobně redundantní hydrauliky. K novým kořenům křídla byly přidány ještě další dva turboventilátorové motory Progress D-18T, čímž se celkový počet motorů Mriyi zvýšil celkem na šest.
Už impozantní je samotný podvozek největšího a nejtěžšího letadla na světě. Podvozek letounu Mriya má celkem 32 kol, z nichž některá jsou řiditelná, což umožňuje letadlu zatáčet na přistávací dráze, která musí mít šířku alespoň 60 metrů. Stejně jako jeho předchůdce An-124 má i An-225 Mriya příďovou část navrženou tak, aby byla tzv. výklopná, takže náklad lze snadněji nakládat a vykládat do nákladového prostoru tím, že se zkrátka čumák letadla vyklopí nahoru. Na rozdíl od An-124, který má zadní nákladové dveře a rampu, je design An-225 vynechal, aby se ušetřila hmotnost, a design ocasních ploch byl změněn z jednoduchého vertikálního stabilizátoru na dvojitou ocasní plochu s dozadu posunutým horizontálním stabilizátorem.
Ačkoliv jsou fotografie zničeného letounu Mriya skutečně zdrcující, je skvělou zprávou, že bude opraven, a při té příležitosti také modernizován. Ukrajina naposledy Mriyu modernizovala v roce 2001.
Autorský článek, další zdroj: CNN