Dobití za pět minut nebo dojezd stovky kilometrů? Hlavně neobtěžovat řidiče otravným dobíjením

 Auto-Moto 
02. ledna 2024 10:51 / Ema Maxová
  0
📷
5 fotografií v galerii
Elektromobil musí být user-friendly, aby přežil Peugeot
Přesvědčit motoristy, aby přešli ze spalovacích motorů na elektrické, bude nesmírně náročný úkol. A nejde jen o cenu, která je u elektromobilů oproti autům poháněným klasickými palivy podstatně vyšší. Svou roli hraje i uživatelský komfort, o který majitelé vozů pochopitelně nechtějí přijít.

„Přijedu k dobíječce, a tam fronta na hodinu. Aby ne, když každé auto dobíjí minimálně 30 minut!“ 
„Z Prahy do Brna bez dobíjení nezvládnu. To mě ale zdrží.“ „Vždyť já pořád jenom dobíjím! Na tabulkový dojezd se nedostanu. A v zimě už vůbec ne!“ …
To jsou jen některé ze stesků elektromobilistů. A ještě více argumentů proti elektromobilitě mají ti, kteří elektromobil nevlastní či dokonce ani nikdy neřídili. Pravdou je, že bezemisní mobilita nemá v Česku zrovna na růžích ustláno. Naštěstí dochází v mnoha oblastech k velmi příznivému vývoji. Jednou z nich je dobíjení.

Donedávna platilo základní pravidlo: „Nemáš-li kde dobíjet, elektromobil si nepořizuj.“ Ideální je totiž dobíjet z domácí či firemní sítě. Spoléhat se na veřejné dobíječky většinu uživatelů brzy otráví. V Praze je sice spousta dobíječek, což o to, ale většina z nich má omezenou dobu, po kterou tam můžete stát. Pokud zaparkujete u dobíječky večer po návratu z práce, musíte počítat s tím, že nejpozději za tři hodiny musíte přeparkovat, jinak vám provozovatel dobíjecí stanice naúčtuje tučnou pokutu. Takový život s elektromobilem moc neláká. 

Potenciální kupci elektromobilů se často nechají odradit i tím, že baterie jejich vozu v ztratí na kapacitě a zároveň po příchodu velkých baterií s dlouhým dojezdem bude padat zůstatková hodnota současných elektromobilů. I tento problém má řešení, a tím je modulární baterie.

Na neduhy elektromobilů hledá lék například Stellantis, jeden z největších automobilových koncernů na světě sdružující 15 značek. Ten se dohodl se společností Ample na novém a velice praktickém způsobu dobíjení elektromobilů. Díky němu bude dobíjení stejně rychlé a pohodlné jako tankování benzínu, a zároveň poskytne ekologické řešení pro zákazníky se snadnějším využitím obnovitelných zdrojů energie.

Řešení společnosti Ample spočívá v modulární baterii, která se dá z auta snadno vyjmout a vyměnit za jinou. Ve speciální stanici, kterou jde mimochodem nainstalovat za pouhé tři dny, se z elektromobilu vyjme vybitá baterie a dá se tam nabitá. Funguje to na základě automatického systému, který rozpozná, že se k němu blíží kompatibilní elektrické vozidlo. Po zaparkování řidič spustí přes mobilní aplikaci výměnu baterie. Výsledkem je plně nabitá baterie za méně než pět minut.

Kromě této oblasti ovšem Stellantis rozvíjí i samotné baterie z hlediska dojezdu. U nejnovějšího modelu, Peugeotu 3008, například používá zcela novou elektrickou platformu, která umožní instalaci obří vysokonapěťové lithium-iontové baterie o kapacitě 98 kWh a s dojezdem až 700 kilometrů. To už je srovnatelný dojezd s vozy na benzín či naftu. Dobíjení v rychlodobíječce navíc netrvá déle než slabou půlhodinku.  

Spokojíte-li se s menším dojezdem, můžete si nový Peugeot 3008 pořídit i s menší baterií, a to o kapacitě 73 kWh. Zde si navíc můžete vybrat mezi jedním a dvěma elektromotory. Dva motory zařídí, že se váš vůz změní v plnohodnotnou čtyřkolku. Dojezd verzí s menší baterií je stále velice slušných 525 kilometrů.

„Pět set kilometrů pro nás byla hranice, pod kterou jsme nechtěli zajít. Pustili jsme se do vývoje vozu, který je na trhu opravdu výjimečný. Ovšem vzhledem k úspěchu předchozího modelu 3008 a kvůli zákazníkům, kteří nám dali důvěru, jsme museli být odvážní. S novým modelem 3008 vstupuje Peugeot do nové éry, a to jak z hlediska designu, tak elektrifikace. 3008 je určen pro náročné a aktivní zákazníky,“ vysvětluje produktový ředitel Peugeotu Jeôme Micheron. 

Bude právě Peugeot 3008 modelem, který změní pohled motoristů na elektromobily? Jednoznačně je vozem, který tuto moc má. Za svůj revoluční přístup se dočkal uznání i od porotců nejprestižnější automobilové soutěže, Evropské auto roku, kteří ho poslali do finále. Konečný verdikt se dozvíme v únoru 2024.

Zdroj: Peugeot

 

Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Agáta Hanychová se tajně vdala: Holčičky moje, tak já už jsem zase paní, vzkázala hrdě světu a ukázala...

Styl

Velká chodidla nebo velký nos znamenají velký penis a další fakta a mýty, co o mužích panují

Dům a zahrada

Metody rybolovu – jak chytat ryby?