Elektrický motor vládne automobilovému světu. Od koloběžek po kamiony
Velký nárůst je vidět u dopravních prostředků, které dříve poháněla výhradně lidská síla, jako koloběžky, jízdní kola a tříkolky. V nemilost upadají dokonce i odrážedla pro děti. Sotva odrostlá batolata už jezdí v elektrických autíčkách. Doba zkrátka pokročila a výrobci těchto moderních prostředků mobility si mnou ruce, protože jejich čas přichází.
Obchodní příležitosti v nabídce elektromobilních prostředků vidí ale i některé automobilky, které tak rozšiřují své oblasti podnikání. Francouzský výrobce automobilů Peugeot například rozvinul své aktivity do pozoruhodně rozsáhlé dimenze. Cyklisté u této značky najdou překvapivý sortiment kol od městských, přes silniční, trekingová až po horská, pro všechny věkové kategorie, v různých cenových relacích. Elektrokola samozřejmě nechybí v žádné z uvedených skupin. Jízdní kola ovšem nejsou u Peugeotu žádnou novinkou. Vyráběl je totiž ještě dřív než auta, a to od roku 1886.
Novějším produktem v řadě jsou skútry. I ty však Peugeot proslavily už dříve, a to zejména na domácím půdě, tedy ve Francii. Už před více než desetiletím značka prezentovala na mezinárodních autosalonech své hybridní tříkolky. Dnes se však soustřeďuje na nový trend – elektroskútry. Nejžhavější novinkou je Peugeot e-Streetzone. Jedná se o elektrický skútr se dvěma bateriemi a dojezdem až 112 kilometrů. Výhodou jsou vyměnitelné baterie, které lze snadno a rychle dobíjet z jakékoli domácí zásuvky. Díky osvědčenému podvozku a jízdním vlastnostem je e-Streetzone značky Peugeot Motocycles ideálním prostředkem pro každodenní cestování v městských centrech.
Peugeot si nenechal ujít ani boom koloběžek. Už v roce 2016 prodával svoje SUV Peugeot 3008 v kombinaci se stylovou elektrokoloběžkou, která se dala snadno dobíjet ve speciálně upraveném „hnízdečku“ v zavazadlovém prostoru auta. Praktičnost koloběžky spočívá hlavně v tom, že vám umožní překonat vzdálenost mezi parkovištěm a pracovištěm, která se v posledních letech vzhledem k zvyšujícímu se počtu vozů stále prodlužuje.
Jednostopá vozidla tedy Peugeot umí, o tom není pochyb. Nicméně jeho denním chlebem zůstávají automobily. A na nich při rozdávání elektrických motorů a baterií rozhodně nešetřil. Od příštího roku už budou mít dokonce všechny modely Peugeot elektrifikovaný pohon a značka se tak stane největším poskytovatelem elektrické mobility v Evropě.
Elektrifikace modelu znamená, že v nabídce existuje minimálně jedna verze, která je poháněna elektromotorem. Peugeot se ale s jednou verzí na model nespokojí, některé jeho modely mají dokonce více eko-alternativ. Například SUV Peugeot 3008. V současné době ho můžete pořídit jako plug-in hybridní čtyřkolku či dvoukolku a v příštím roce i ve verzi se zcela novým hybridním ústrojím, které tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 136 k, nová elektrifikovaná dvouspojková převodovka a 48V baterie dobíjená za jízdy. Tato technologie zajišťuje vyšší točivý moment při nízkých otáčkách a o 15 % nižší spotřebu paliva.
Dalším modelem s vysokou úrovní elektrifikace je Peugeot 308 (včetně kombi varianty s označením SW). U tohoto modelu můžete kromě klasických benzínových a dieselových motorizací zvolit i plug-in hybridní pohon, a to buď o výkonu 180 nebo 225 koní, a od příštího roku i 100% elektrický motor s dojezdem až 400 kilometrů. Stejně obsáhlou nabídku elektrifikovaných pohonů nabídne i žhavá novinka, dynamický fastback 408, který teprve čeká světová premiéra v říjnu na autosalonu v Paříži.
Z osobních aut přejděme na užitkové. I tam Peugeot vykazuje široký záběr. Jeho malé, střední a velké dodávky už jezdí na elektřinu, a jsou tak ideálními zásobovači obchodů v historických centrech měst, kde už byla vozidla se spalovacím motorem zapovězena. V oblasti užitkových vozů má Peugeot ještě jedno želízko v ohni, a to dodávku Expert poháněnou vodíkovými články. Na českém trhu zatím není v prodeji, ale ve Francii a v Německu už značka přijímá první objednávky.
Zdroj: Peugeot