Urputná hra na schovávanou, aneb jak uchránit auto před zvědavci až do konce embarga?

 Auto-Moto 
25. června 2022 15:41 / Ema Maxová
  0
📷
4 fotografie v galerii
Maskovací folie zakryje, ale mnohé naznačí Peugeot
Odhalení nového auta zrakům veřejnosti je velkolepá událost, na kterou se automobilka připravuje dlouhé měsíce. Každá fotka musí být dokonalá, veškeré informace do posledního detailu ověřené, mluvčí automobilky perfektně připravení…

A samozřejmě je třeba, aby nový model dostal příslušný mediální prostor. Zkrátka novinka musí být v samotném epicentru zájmu. Ostatně první dojem je klíčový a často rozhoduje o tom, jak se auto bude prodávat. Proto si automobilky úzkostlivě hlídají, aby žádný záškodník tento slavnostní model odhalení vozu nepokazil. A že takových záškodníků po světě běhá! Jejich snahou je vyfotit auto ještě před odhalením a pustit obrázky ven. Ať už vyfocené profi fotoaparátem nebo jen na mobil, uniknou-li takové snímky ven, proženou se internetem jako tornádo a plánované slavnostní odhalení může být v troskách, zvláště pak, pokud je na uniklých fotkách auto zachyceno v ne zrovna lichotivé póze.

Na druhou stranu, nový model je třeba ještě před zveřejněním prvních fotek pustit na silnice. Často musí v rámci vývoje a testování nových technologií najet tisíce testovacích kilometrů. Jak ho při těchto výletech mimo vývojová centra uchránit před všudypřítomnými zraky zvědavců?

Například horká novinka, nový Peugeot 408, který se začne vyrábět až na podzim, už má za sebou milion a sto tisíc testovacích kilometrů na silnicích. A nejen tam, jak vysvětluje Emmanuel Lafaury, ředitel projektu Peugeot 408: „Testovali jsme ve všech možných podmínkách, na všech typech silnic a v nejrůznějších klimatických podmínkách. Nový Peugeot 408 překonal přejezdy brodů, zpevněné i vyježděné cesty, štěrk, jízdu v extrémním horku i mrazu, ve dne i v noci. Po celou dobu vše bylo opětovně testováno a zkoušeno, zkoumáno a vyhodnocováno. Každý kilometr ujetý v těchto extrémních podmínkách odpovídá několika desítkám kilometrů, které ujede běžný uživatel.“

Dnešní vyspělá počítačová technika testování vozu značně usnadňuje. Provádějí se četné simulace pomocí vysoce sofistikovaných počítačových programů, které umožňují urychlit vývoj a zároveň co nejlépe využít zdroje. Model 408 postoupil sérii testů, při kterých byly podrobně zkoumány veškeré součásti a moduly vozu. Nicméně přesto se většina testování odehrává v reálném provozu. Tam podobu vozu ukryje lepicí maskovací fólie. Jejím úkolem je rozmazat vnímání linií a objemů. Design a křivky vozu tak zůstávají skryté. 

Počítačová technika ale v této oblasti nahrává i druhé straně, tedy straně záškodníků. Šikovní programátoři totiž zvládnou pomocí počítače krycí efekt fólie zeslabit a auto virtuálně takřka „odmaskovat“. Proto museli vývojáři u Peugeotu přidat na karoserii pod fólii plastové a pěnové prvky, které skrývají finální podobu vozu naprosto dokonale.

S maskovací fólií si ale nový model nevystačí věčně. Určité testy vozu totiž vyžadují maskování ubrat. Má-li automobilka jistotu, že vůz je mimo dohled zvědavců, sundá polep úplně a s „nahým“ autem provádí testování na zkušebních zařízeních, v laboratořích a aerodynamických tunelech. Vůz je podroben mnoha dalším zkouškám, často ještě náročnějším, než jsou ty, které podstupuje na silnici. Zkušební zařízení se čtyřmi zvedáky simuluje nejextrémnější namáhání, aby bylo možné změřit únavu konstrukce vozu.

„Naším cílem je dokonalost. Snažíme se otestovat nejen kvalitu samotné koncepce nového vozu Peugeot 408, ale také jeho uživatelské charakteristiky, tedy všechny situace, s nimiž se mohou jeho majitelé setkat. Ve všem jdeme až za limit, jak na silnici, tak ještě více v laboratořích a na zkušebních zařízeních. Jsme na sebe nesmírně nároční, ale je pro nás skutečným potěšením pracovat na tomto projektu tak tvrdě, protože celý tým je do nového modelu 408 zamilovaný,“ prozradil Emmanuel Lafaury. 

Nového přírůstku značky Peugeot se příznivci krásných automobilů už nemohou dočkat. I přes maskování je totiž patrná jeho nádherná silueta dynamického fastbacku se zvýšenou karoserií, velkými koly a charakteristickým postojem šelmy, který je pro modely značky typický. 

Zdroj: Peugeot

Témata: auto, moto, embargo
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky