Nejvýkonnější závoďáky se rodí z gigabytů
Závodní speciál, který tímto postupem vznikl, se jmenuje Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar a jeho hlavním úkolem je vrátit značce Peugeot titul vítěze nejslavnějšího závodu na světě – 24 hodin Le Mans. Peugeot v této soutěži považované za Svatý grál motoristického sportu vyhrál v minulosti několikrát. Slavná vítězství zaznamenal v letech 1993 a 94 s vozem Peugeot 905, pak i v roce 2009 s vozem Peugeot 908. Na tyto triumfy je značka náležitě hrdá a tato hrdost se odrazila i v názvu nového speciálu: Peugeot 9X8. Devítka odkazuje na slavné předchůdce 905 a 908, X uprostřed značí pohon 4X4 a osmička na konci připomíná všechny současné sériové vozy značky, jejichž názvy končí číslem 8, jako například 208, 2008, 308 atd.
Závoďák v počítači
Peugeot 9X8 žil svůj virtuální život dlouho před svou homologací a dávno před tím, než se vydal na trať. Digitální technologie nyní umožňují provádět hloubkové technologické studie a zároveň přinášejí značné úspory času, peněz a zdrojů. Týmy Peugeot Sport pracovaly počítačovém modelování vozu celé dva roky, přičemž se opíraly jak o existující software, který někdy přizpůsobily specifikům projektu, tak o počítačové programy vyvinuté zcela od základu vlastními silami. „Jednou z našich silných stránek je, že jsme schopni sami vyvíjet nástroje, které vytvářejí technický design dílů, které potřebujeme,“ vysvětlil François Coudrain, ředitel programu Powertrain WEC Peugeot Sport.
Vůz, u kterého si vše počítačově prověříte, než se do čehokoli pustíte, je geniálním řešením. Kdo jiný by o tom mohl vědět více než právě Peugeot. Právě tomuto výrobci se totiž drobná technická chyba v projektu v minulosti krutě vymstila. Stalo se to v roce 2010. Peugeot tenkrát jel jako hrdý lev do Le Mans s cílem obhájit vítězství z předcházejícího roku. Byl v plné zbroji. Tři silné vozy Peugeot 908, nejlepší jezdci světa, dokonalé technické zázemí… Už v kvalifikaci bylo jasné, že Peugeot jen těžko najde přemožitele. Tehdejší ředitel divize Peugeot Sport to okomentoval takto: „Všechny tři tovární vozy Peugeot 908 se pustily do jedinečné série testovacích jízd a předvedly skvělý výkon. Posádky našeho týmu na trati velice rychle zaujaly plánovaná místa a díky upravenému seřízení se ihned vyšvihly do čela závodu.“
Šok a slzy
Pak nastal samotný závod a brzy po startu přišel obrovský šok. První Peugeot 908 skončil pro technickou závadu. Pak favorizované peugeoty odpadávaly jeden po druhém. Nakonec nedojel ani jediný. Svět obletěly srdcervoucí záběry pilotů a mechaniků, kteří plakali vzteky. Kde se tenkrát stala chyba?
Tehdejší ředitel Peugeot Sportu, Bruno Famin, to vysvětlil takto: „U vozu 908 č.3, který byl nucen odstoupit dvě a půl hodiny po začátku závodu, jsme zjistili problém výrobní kvality na pouzdře v místě upevnění spodního trojúhelníkového závěsu na přední nápravě vpravo. Vůz, který vyhrál 24 hodin v Le Mans 2009 a 1000 km ve Spa 2010, byl při těchto závodech právě tímto pouzdrem vybaven a díl prošel stejně jako všechny podvozkové části, pravidelnou kontrolou pomocí sofistikovaných nástrojů, které v našich servisech používáme k detekci stárnutí nebo poškození karbonu. Problém byl v tomto případě způsoben zcela neidentifikovatelným defektem, který zapříčinil předčasné a náhlé roztržení upevnění.“
Celou katastrofu, na kterou dodnes v Peugeotu vzpomínají se slzami v očích, zapříčinila jediná vadná součástka. Tým techniků a inženýrů se však poučil. U nového vozu, se kterým se Peugeot chce po 12 letech vrátit do Le Mans, se něco takového určitě nestane. Vše totiž bylo dokonale naprogramováno a připraveno.
„Díky našemu softwaru si můžeme představit nejrůznější rozměry, tvary, materiály, pracovat s hmotností podle technických předpisů atd.,“ vysvětlil François Coudrain. „Stejně jako při volbě základního konceptu nám tato čistě digitální práce na systémech nebo dílech umožňuje otestovat velké množství řešení, což by v reálném světě bylo jednoduše nemožné. Než jsme vyjeli na trať, byl náš Hypercar dlouhou dobu projektem uloženým na pevném disku. Každý z 15 267 souborů představoval jednu z jeho částí. Ještě jednu věc je třeba zmínit: díky digitální technologii a simulačním nástrojům jsme mohli vyhodnocovat i interakce mezi jednotlivými díly a systémy, takže jsme předem znali teoretický výkon celého vozu. Fyzické ověřování začalo až mnohem později, když jsme vůz konečně postavili na trať.“
Zdroj: Peugeot.