Nejvýkonnější závoďáky se rodí z gigabytů

 Auto-Moto 
06. května 2022 17:44 / Ema Maxová
  0
📷
7 fotografií v galerii
Závodní speciál, který tímto postupem vznikl, se jmenuje Peugeot 9X8 Peugeot
Jen těžko se dá představit, že tento vůz byl dlouho jen obřím digitálním projektem o velikosti 51,1 gigabytů, tedy 51,1 miliard bajtů. Projekt se skládal z 15 267 souborů uložených na pevném disku. Každý soubor přesně digitálně vykresloval jednotlivou součástku vozu. Celou koncepci závodního speciálu tak díky novým digitálním metodám bylo možno před samotnou výrobou vozu ověřit. Pak se teprve přistoupilo k výrobě prvního prototypu.

Závodní speciál, který tímto postupem vznikl, se jmenuje Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar a jeho hlavním úkolem je vrátit značce Peugeot titul vítěze nejslavnějšího závodu na světě – 24 hodin Le Mans. Peugeot v této soutěži považované za Svatý grál motoristického sportu vyhrál v minulosti několikrát. Slavná vítězství zaznamenal v letech 1993 a 94 s vozem Peugeot 905, pak i v roce 2009 s vozem Peugeot 908. Na tyto triumfy je značka náležitě hrdá a tato hrdost se odrazila i v názvu nového speciálu: Peugeot 9X8. Devítka odkazuje na slavné předchůdce 905 a 908, X uprostřed značí pohon 4X4 a osmička na konci připomíná všechny současné sériové vozy značky, jejichž názvy končí číslem 8, jako například 208, 2008, 308 atd.

Závoďák v počítači

Peugeot 9X8 žil svůj virtuální život dlouho před svou homologací a dávno před tím, než se vydal na trať. Digitální technologie nyní umožňují provádět hloubkové technologické studie a zároveň přinášejí značné úspory času, peněz a zdrojů. Týmy Peugeot Sport pracovaly počítačovém modelování vozu celé dva roky, přičemž se opíraly jak o existující software, který někdy přizpůsobily specifikům projektu, tak o počítačové programy vyvinuté zcela od základu vlastními silami. „Jednou z našich silných stránek je, že jsme schopni sami vyvíjet nástroje, které vytvářejí technický design dílů, které potřebujeme,“ vysvětlil François Coudrain, ředitel programu Powertrain WEC Peugeot Sport. 

Vůz, u kterého si vše počítačově prověříte, než se do čehokoli pustíte, je geniálním řešením. Kdo jiný by o tom mohl vědět více než právě Peugeot. Právě tomuto výrobci se totiž drobná technická chyba v projektu v minulosti krutě vymstila. Stalo se to v roce 2010. Peugeot tenkrát jel jako hrdý lev do Le Mans s cílem obhájit vítězství z předcházejícího roku. Byl v plné zbroji. Tři silné vozy Peugeot 908, nejlepší jezdci světa, dokonalé technické zázemí… Už v kvalifikaci bylo jasné, že Peugeot jen těžko najde přemožitele. Tehdejší ředitel divize Peugeot Sport to okomentoval takto: „Všechny tři tovární vozy Peugeot 908 se pustily do jedinečné série testovacích jízd a předvedly skvělý výkon. Posádky našeho týmu na trati velice rychle zaujaly plánovaná místa a díky upravenému seřízení se ihned vyšvihly do čela závodu.“ 

Šok a slzy

Pak nastal samotný závod a brzy po startu přišel obrovský šok. První Peugeot 908 skončil pro technickou závadu. Pak favorizované peugeoty odpadávaly jeden po druhém. Nakonec nedojel ani jediný. Svět obletěly srdcervoucí záběry pilotů a mechaniků, kteří plakali vzteky. Kde se tenkrát stala chyba? 

Tehdejší ředitel Peugeot Sportu, Bruno Famin, to vysvětlil takto: „U vozu 908 č.3, který byl nucen odstoupit dvě a půl hodiny po začátku závodu, jsme zjistili problém výrobní kvality na pouzdře v místě upevnění spodního trojúhelníkového závěsu na přední nápravě vpravo. Vůz, který vyhrál 24 hodin v Le Mans 2009 a 1000 km ve Spa 2010, byl při těchto závodech právě tímto pouzdrem vybaven a díl prošel stejně jako všechny podvozkové části, pravidelnou kontrolou pomocí sofistikovaných nástrojů, které v našich servisech používáme k detekci stárnutí nebo poškození karbonu. Problém byl v tomto případě způsoben zcela neidentifikovatelným defektem, který zapříčinil předčasné a náhlé roztržení upevnění.“ 

Celou katastrofu, na kterou dodnes v Peugeotu vzpomínají se slzami v očích, zapříčinila jediná vadná součástka. Tým techniků a inženýrů se však poučil. U nového vozu, se kterým se Peugeot chce po 12 letech vrátit do Le Mans, se něco takového určitě nestane. Vše totiž bylo dokonale naprogramováno a připraveno.

„Díky našemu softwaru si můžeme představit nejrůznější rozměry, tvary, materiály, pracovat s hmotností podle technických předpisů atd.,“ vysvětlil François Coudrain. „Stejně jako při volbě základního konceptu nám tato čistě digitální práce na systémech nebo dílech umožňuje otestovat velké množství řešení, což by v reálném světě bylo jednoduše nemožné. Než jsme vyjeli na trať, byl náš Hypercar dlouhou dobu projektem uloženým na pevném disku. Každý z 15 267 souborů představoval jednu z jeho částí. Ještě jednu věc je třeba zmínit: díky digitální technologii a simulačním nástrojům jsme mohli vyhodnocovat i interakce mezi jednotlivými díly a systémy, takže jsme předem znali teoretický výkon celého vozu. Fyzické ověřování začalo až mnohem později, když jsme vůz konečně postavili na trať.“

Zdroj: Peugeot.

Témata: auto, moto, Peugeot
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Aňa Geislerová jako prezidentka Česka. V Čaputové prý inspiraci nehledala

Styl

Původ pověry o svatbách v květnu i nové trendy šatů pro nevěsty odhalila majitelka svatebního salonu

Tech

Solární plachty, které ohýbají světlo, jsou budoucností efektivního pohonu kosmických lodí

Zavřít reklamu